divendres, 27 de gener de 2012

Informe sobre l'ús i la percepció de les biblioteques als Estats Units

Avui faig referència a un estudi publicat fa quasi un any, però que em sembla d'una gran importància. Es tracta d’un treball elaborat per l’OCLC que descriu l'evolució de les biblioteques i el valor que li donen els ciutadans d'Estats Units.

Imatge de la coberta de l'estudi

OCLC són les sigles d'Online Computer Library Center, una organització sense ànim de lucre que promou la cooperació interbibliotecària a escala mundial. El seu producte principal és el catàleg col·lectiu Worldcat, http://www.worldcat.org/.
Es tracta d’un treball relativament llarg, però que es deixa llegir amb molta comoditat perquè és ple de gràfics, fotografies, quadres…

Les dades es refereixen al 2010. Aquesta és la quarta aparició d'un estudi de característiques semblants. Els anteriors es varen publicar el 2003, 2005 i 2007. En l'edició actual els autors dediquen una atenció especial a les conseqüències que la recessió econòmica comporta al món de les biblioteques i als usos que el públic en fa.

La metodologia usada està explicada a la p. 102: les dades provenen d'una enquesta en línia de 100 preguntes que va ser contestada per 2.229 persones adultes residents als Estats Units, Canadà i Regne Unit (si bé l'estudi reflecteix únicament la informació facilitada pels habitants d'Estats Units). Se cita una bibliografia consultada de 46 títols.

Comença el treball aportant unes dades de context, informant de l’evolucio en els darrers cinc anys de diferents aspectes de tecnologies de la informació i la comunicació als Estats Units: es constata un increment del percentatge de ciutadans amb perfil a Facebook, amb accés en línia, en la venda de llibres electrònics, d’accés a internet a través de dispositius mboils..

Considera també la situació de recessió econòmica que viuen els Estats Units, i les conseqüències principals que comporta: atur, rebaixa dels salaris, menys garanties socials…

Tot seguit descriu quins usos fan els ciutadans de les biblioteques i dels recursos d’informació. El 68 % de la població enquestada (les dades són del 2010) tenia carnet de biblioteca. I aquest percentatge puja fins al 81 % entre els ciutadans afectats per la crisi. Aquests darrers utilitzen més habitualment la biblioteca que abans.

Una bona part de l’enquesta tracta sobre la percepció que els ciutadans tenen de les biblioteques. A tall il·lustratiu s’inclouen diverses opinions expressades pels enquestats que posen de valor els beneficis que troben en les biblioteques, com ara: «Puc llegir molts llibres de franc en lloc de gastar 10 dòlars per dues hores d’esbarjo». Dóna la percepció desagregada per diferents grups d’edat, en cinc franges diferenciades.

Cap al final de l’estudi, a tall de conclusió, es remarquen les pinzellades més significatives, sovint comparant-les amb l’estudi fet cinc anys enrere (p. 96). Jo en destaco aquestes:

  • El material «llibre» és el que els ciutadans identifiquen més clarament amb les biblioteques.
  • Els usuaris necessiten cada vegada menys ajuda per trobar per si sols la informació que busquen: del 39 % el 2005 es passa al 28 % el 2010.
  • Els materials impresos van perdent importància com a font per trobar la informació: del 68 % el 2005, al 51 % el 2010.
  • La biblioteca en línia no ha esdevingut un substitut per visitar la biblioteca en persona.
  • El valor que els ciutadans atorguen a la biblioteca ha augmentat un 31 % en els darrers cinc anys (i un 40 % si considerem l’opinió dels ciutadans afectats per la crisi).
I, la darrera, la millor (des del punt de vista d'aquest bloc):
  • Els bibliotecaris són ben valorats. Fins i tot més que el 2005. El 2005, el 76 % dels usuaris que havien rebut l'ajut d'un bibliotecari pensava que els bibliotecaris afegien valor al procés de recerca; el 2010 aquest percentatge creix al 83 %. I si considerem només els ciutadans afectats per la crisi, aquest percentatge arriba al 88 %.
La impressió global que m’ha quedat, després d’haver fullejat tot l’estudi, és que a partir d’una enquesta prou representativa i rigorosament plantejada, la percepció global dels ciutadans dels Estats Units respecte de les seves biblioteques és que és francament positiva. I que aquest sentiment va en augment en comparació amb els estudis del mateix caire fets en anys enrere.

Heus ací un exemple de publicació ben plantejada i ben editada que és una molt bona carta de presentació de la nostra feina, útil per als ciutadans en general, perquè comprovin la bona salut del servei; però especialment per als que prenen decisions, per als estudiants de batxillerat que han de triar carrera i… per a nosaltres mateixos, perquè ens agrada la feina que fem!

1 comentari :

  1. Per un professor universitari és evident que vulgui més alumnes i que la carrera sigui molt sol.licitada, però per un professional el que vol és que hi hagi poca competència (encara i així existeix i moltes vegades hi ha intrusisme) perquè d'aquesta manera hi haurà més feina i que no passi com a d'altres professions com per exemple: periodisme, comunicació audiovisual etc.

    ResponElimina