dijous, 24 de gener del 2013

Com són els emprenedors?

No fa gaires setmanes ha vist la llum un llibre que pot servir d’entreteniment o d’inspiració als estudiants o joves bibliotecaris (i a la resta de la població) que tinguin intenció de portar a la realitat alguna idea de negoci.


Lacoste, Jesús A. El perfil humano y profesional de los emprendedores digitales: quiénes son, cómo viven, a qué dedican el tiempo libre… las personas que triunfan en el mundo digital. [S. l.]: Bubok, [2012]. 346 p. ISBN 978-84-686-2735-9. 13,95 €. Disponible també en ePub (2,95 €) i pdf (2,95 €). En aquest enllaç estan disponibles les 22 primeres pàgines (preliminars i primera entrevista): http://www.bubok.es/ver/preview/219926

Es tracta d’un recull d’entrevistes a 73 emprenedors del món digital, tots ells espanyols. El contingut es presenta organitzat en cinc categories:
  • Los líderes de Internet (30 casos) 
  • Los líderes del social media y marketing online (13 casos)
  • Los líderes del ecommerce (17 casos)
  • Los líderes del mundo móvil (7 casos)
  • Los business angels (6 casos)

La llista completa dels entrevistats, juntament amb un enllaç cap a la seva pàgina web personal o de l'empresa on treballen es pot trobar en una entrada del bloc de l'autor: http://jesuslacoste.soydigital.es/milibro

Les entrevistes van ser fetes als mesos de juny i juliol de 2012. Tots els entrevistats van haver de respondre les mateixes qüestions, un total de 34 preguntes, agrupades en dos apartats: «Perfil humano», amb 24 interrogants sobre els gustos o les activitats personals (com ara el model de telèfon mòbil preferit, un país per fer-hi una estada...) i «Perfil digital», amb 10 preguntes que van des de l’edat en què van començar a treballar, com van aconseguir el primer finançament, o més especulatives com «¿Emprender es perder?». La majoria de respostes són molt breus.

No hi ha preguntes de caire més convencional com ara el lloc i any de naixement, un breu currículum acadèmic i professional, l’explicació de les línies de negoci de les empreses on treballen actualment... Sinó que es posen de relleu les creences i els valors dels protagonistes en aspectes referits al món de l’emprenedoria o bé de la vida quotidiana. «Filosofía de vida:», «¿La tecnología nos favorece o nos vuelve inhumanos?», «¿Qué es más importante, la idea o ser el primero?», etc.

Al principi de cada entrevista hi ha una foto de l’entrevistat, el càrrec i lloc de treball que ocupen actualment, la pàgina web de l’empresa i el compte de Twitter.

El contingut del llibre aporta una part de xafarderia que podríem titllar d’irrellevant («El último libro que ha leído y/o recomendado:») però que ajuden a formar-se una idea del caràcter i estil de vida de cada protagonista. Tots els entrevistats són casos d’èxit, però sovint amb diversos fracassos acumulats amb els anys.

Pel que fa al gènere dels entrevistats, guanyen els homes, amb 61 de 73 (un 84 % dels casos). No podem aportar dades d’altres variables típiques com lloc de naixement o residència (perquè no consten), tot i que reconeixem alguns catalans, com ara:

Eudald Domènech (Fundador i CEO d’InoutTV) 
Albert Esplugas (director d’estratègia i desenvolupament de negoci de Microsoft)
Jesús Haro (CEO de Carritus.com)
Dídac Lee (CEO d’Inspirit Holding. Founder de Scubastore)
Martí Manent (CEO de Derecho.com)
Joana Sánchez (presidenta d’Incipy i d’Inesdi (Instituto de Innovación Digital de las Profesiones))
Marc Vidal (CEO d’IDODI)

Tampoc podem fer un estudi analític de la formació de base dels entrevistats (la majoria d'ells no esmenta quins estudis ha cursat). Amb tot, identifiquem un cas que va treballar com a becari en una biblioteca universitària: Fernando Encinar (confundador i dircom d’Idealista.com): «Mi primer empleo con nómina fueron unas prácticas de seis meses en la biblioteca de Ávila. ¡Aprendí muchísimo y tuve acceso ilimitado a libros!»

Ens hauria agradat haver trobat un índex de les empreses esmentades i del sector o camp d’activitat a què es dediquen. També –ja em perdonareu les meves manies– hauríem preferit un ordre alfabètic de presentació dels personatges (dins de cada categoria) que facilitaria la localització d'alguna persona en concret. Però bé... potser no escau demanar aquests formalismes en aquest tipus d'obres.

No hem presentat l'autor: Jesús Lacoste és llicenciat en Psicologia i actualment director de Soy Digital, empresa de serveis dedicada al comerç electrònic i les noves tecnologies, amb seu a Canàries: http://www.soydigital.com. Per cert que, al seu bloc, que tracta sobre temes tecnològics en general, xarxes socials, innovació tecnològica, etc., dedica una entrada a l'experiència d'haver publicat per primera vegada un llibre. Una experiència valuosa, que pot ser imitada per altres: http://jesuslacoste.soydigital.es/milibro. A l'enllaç següent veurem un vídeo amb unes declaracions de l'autor el dia de la presentació del llibre: http://agoranews.es/2013/01/18/jesus-lacoste-presenta-su-libro-el-perfil-humano-y-profesional-de-los-emprendedores

La nostra opinió sobre el llibre: una lectura distreta, lleugera, que permet apropar-se al vessant humà d’un conjunt ampli de líders actuals de l’emprenedoria a Internet a Espanya.


Cap comentari :

Publica un comentari a l'entrada