dilluns, 23 de juliol de 2012

Nova funció: bibliotecari encastat (embedded librarian)

No m'atreviria a qualificar de «nou perfil» els «embedded librarians» perquè més que una tasca nova, el que és característic en aquest cas és la ubicació del lloc de treball: enmig dels usuaris. Podríem dir que la seva funció respon a un principi que no és pas nou i que té molt de sentit comú: cal anar a buscar la feina allà on es troba; no esperar que sigui ella la que ens vingui a trobar...

El bibliotecari encastat (?) («embedded librarian») és aquell que es mou entre els usuaris que el poden necessitar, és a dir, forma part dels equips de recerca, està integrat als grups de treball sobre innovació docent, és present als espais virtuals de les assignatures –per poder rebre consultes en línia– o participa –en definitva– amb professionals d'altres disciplines en un objectiu comú.

Té una certa relació amb una bona qualitat del bibliotecari que tracta amb el públic: és «mòbil» o «circulant»,  es va movent per allà on són els usuaris (a les terminals de consulta del catàleg, per les prestatgeries, a les sales amb altres artefactes...) per tal de resoldre in situ les consultes que sorgeixin inopinadament. La qualitat de «mòbil» és una de les que jo sempre recomanava en els bibliotecaris d'informació a les classes de primer curs de la diplomatura.

El concepte ja fa anys que circula, sobretot en l'entorn de les biblioteques universitàries i dels grups de recerca. El terme anglès sembla que es va crear per analogia amb els «embedded journalists» que acompanyaven els soldats dels Estats Units en les seves accions militars a la guerra d'Iraq (2003-2011): http://en.wikipedia.org/wiki/Embedded_journalism

Una de les tasques més habituals que es desenvolupa des d'aquesta concepció és la funció docent, que en algunes biblioteques porten a terme els bibliotecaris. No parlem de la típica formació d'usuaris a l'entorn de la biblioteca, sinó d'impartició de tota o d'una part d'una assignatura del pla d'estudis. Tant en nivells preuniversitaris com també dins de la universitat.

Si bé els primers treballs que recullen aquest terme daten de vers 2004 (Dewey, Barbara I, «The embedded librarian: strategic campus collaborations». Resource sharing & information networks, vol. 17, no. 1/2 (2004), p. 5-17) no és fins molt recentment (2011) que apareixen els primers llibres dedicats en exclusiva a aquest tema i que incloguin el terme al títol. Quan es publiquen monografies sobre una matèria nova, vol dir que ja es pot considerar prou consolidada:

Kvenild, Cassandra; Calkins,Kaijsa (eds.). Embedded librarians: moving beyond one-shot instruction. Chicago: Association of College and Research Libraries, 2011. ix, 235 p. ISBN 978-0-83898-587-8.
Disponible parcialment en línia a: http://www.worldcat.org/title/embedded-librarians-moving-beyond-one-shot-instruction/oclc/720259010/viewport

Shumaker, David. The embedded librarian: innovative strategies for taking knowledge where it's needed. Medford, NJ: Information Today, 2012. 240 p. ISBN 978-1-57387-452-6.



De moment no han arribat a cap biblioteca del país; però d'aquesta última obra podem veure'n la bibliografia en línia (té quasi 400 entrades). I una ressenya.

En canvi, sí que podem recomanar la lectura d'un treball publicat a l'Anuario ThinkEPI de l'any passat:

Torres-Salinas, Daniel. «Integrados en la investigación: los embedded librarians». Anuario ThinkEPI, vol. 5 (2011), p. 48-51.
Una versió prèvia d'aquest treball es pot veure en línia a: http://www.thinkepi.net/incrustados-e-integrados-en-la-investigacion-los-embedded-librarians
El treball acaba amb una sèrie de tasques noves (o relativament noves) que podria desenvolupar aquest «embedded librarian» en contextos relacionats amb la rercerca.

Fins i tot hi ha un dos blocs dedicats específicament a aquest tema:
I un estudi relacionat, també sobre el tema, força recent, que relaciona directament la funció dels «embedded librarians» amb tasques de formació d'usuaris:

Creaser, Claire; Spezi, Valérie. Working together [en línia]: evolving value for academic libraries. [Loughborough]: Loughborough University, June 2012. 16 p. <http://libraryvalue.files.wordpress.com/2012/06/ndm-5709-lisu-final-report_web.pdf>. [Consulta: 25 juny 2012].

«Embedded information literacy instruction is highly valued by teaching staff. Increasingly, this is developing into integrated teaching and curriculum development activities. Support for research appeared less well embedded, but there is evidence of successful partnerships between librarians and research staff in the areas of literature reviewing and data curation, in particular.»

Per últim, una entrada d’Amanda Marín al bloc Bibliogtecarios, que proposa una organització del treball en un sentit similar.  Tot i que no esmenta aquest terme, la seva idea és que seria molt interessant assignar un bibliotecari «tutor» a cada membre de la comunitat d’usuaris, per tal que l’atenció fos feta amb més confiança i, per tant, qualitat: http://www.biblogtecarios.es/amandamarin/la-formacion-de-usuarios


Cap comentari :

Publica un comentari a l'entrada