dijous, 23 de maig de 2013

Ens calen líders

Fa temps vaig sentir a dir a un responsable d’una xarxa de biblioteques públiques que de vegades costava, tot i tenir la titulació necessària, que alguns bibliotecaris «de base» fessin el pas per ocupar càrrecs de responsabilitat a les biblioteques. És cert que «de tot hi ha a la vinya del Senyor», i que hi ha gent amb més empenta, que els agrada ser «capitans» i d’altres que potser tenen de si mateixos una percepció menys agosarada i prefereixen ser «soldats».


La capacitat de lideratge és una de les «competències transversals sistèmiques» que s’espera del «bibliotecari perfecte», segons es recull al Libro blanco, consensuat entre totes les universitats espanyoles a l’hora de dissenyar l’actual grau d’Informació i Documentació, el 2004. A la p. 50 es troben les 30 competències que tot graduat hauria de posseir, classificades en específiques (de coneixements, professionals i acadèmiques) i transversals (instrumentals, personals i sistèmiques). La darrera de totes (no sé si el fet de ser la darrera vol dir alguna cosa) és la que toquem avui: «Capacidad de dirección y liderazgo».

Fa uns mesos es va publicar un article breu (1.146 paraules) que tracta d’aquest tema:
Bell, Steven. «Skills for leading libraries of the future [en línia]: leading from the library». Library journal, March 27, 2013. <http://lj.libraryjournal.com/2013/03/opinion/leading-from-the-library/skills-for-leading-libraries-of-the-future-leading-from-the-library/>. [Consulta: 15 maig 2013].

L’autor es refereix a treballs anteriors que configuren les característiques que han de tenir els líders del futur proper –en qualsevol àmbit d’activitat–. Aquests serien els trets bàsics:
  • Tenir una mentalitat col·laborativa;
  • Saber formar equips de treball;
  • Dominar la tecnologia;
  • Tenir una visió àmplia i estar al dia culturalment;
  • Estar orientat cap al futur.
L’autor considera que també en el nostre context bibliotecari –ell parla de l’entorn de les biblioteques universitàries– aquests trets s’hi adiuen prou. I, a més, n’afegeix d’altres, que sintetitzo en aquesta llista:
  • Tenir temps per mirar què passa fora de les biblioteques, i prendre’n idees i inspiració;
  • Tenir un coneixement profund de l’ensenyament universitari (dels fonaments i de les tendències més modernes);
  • Ser capaç de relacionar elements dispersos per imaginar el futur.
Segons l’autor, els bibliotecaris tenim moltes oportunitats d’adquirir aquestes habilitats gràcies a les nostres pròpies organitzacions de treball o bé per les associacions professionals. Però, naturalment, cal també la nostra pròpia voluntat de progrés per tirar endavant.

Cap comentari :

Publica un comentari a l'entrada