divendres, 29 de juliol del 2011

Les biblioteques escolars... un dia o altre

Si sou bibliotecaris o estudiants d'Informació i Documentació, ja sabeu que la situació de les biblioteques escolars a Catalunya està molt per sota dels nivells desitjables.

La penúria és històrica, i la solució exigiria una quantitat de recursos molt important. Pensem que a hores d'ara hi ha a tot Catalunya quasi 3.700 centres d'educació infantil i primària, i 1.150 centres d'educació secundària (4.850 centres en total). (Segons les dades oficials subministrades per Idescat: http://www.idescat.cat/pub/?id=aec&n=735 i http://www.idescat.cat/pub/?id=aec&n=742.) No cal dir que, en aquests moments, no és realista pensar que el Govern prengui cap decisió transcendent en aquest sentit.

Tanmateix, és de creure que un dia o altre la situació millorarà i que el món de la biblioteca escolar es convertirà en un àmbit laboral amb un nombre important de llocs de treball per als bibliotecaris.

Així doncs, els bibliotecaris que se sentin cridats a treballar en aquest sector potser farien bé de pensar a adquirir una formació especialitzada, com la que ofereix el màster de Biblioteca Escolar i Promoció de la Lectura.

El motiu que m'ha fet escriure aquest apunt és la publicació al DOGC, fa pocs dies (el 25.7.2011), d'una nova convocatòria d'ajuts per a 105 projectes de biblioteques escolars dins del programa PuntEDU: https://portaldogc.gencat.cat/utilsEADOP/AppJava/PdfProviderServlet?documentId=585238&type=01&language=ca_ES.

En total s'hi destinaran 210.000 euros. És a dir, 2.000 euros per projecte, de mitjana... No sembla una gran quantitat, oi?

El programa Puntedu ja fa uns anys que es va posar en marxa. Concretament, des del curs 2005-2006. Des de la primera edició la dotació de 2.000 euros per centre ha estat la mateixa (es destinaven a l'adquisició de materials). En la primera convocatòria els beneficiaris foren 300 centres. Els dos cursos següents continuà semblantment, afavorint 200 centres cada any. En total (fins ara) se n'han beneficiat 700 centres, un 14 % del total.

Una de les pegues d'aquesta acció del govern és que (que jo sàpiga) no hi ha molta vinculació (o intervenció o coordinació) amb el món bibliotecari professional (digueu-li Servei de Biblioteques de la mateixa Generalitat, Facultat de Biblioteconomia, Col·legi de Bibliotecaris o qualsevol altre òrgan de caràcter tècnic bibliotecari). L'èxit dels projectes depèn de la bona voluntat dels mestres que l'elaboren, que poden haver rebut una formació especialitzada o no.

En quasevol cas, és segur (no voldria equivocar-me) que no s'ha creat una xarxa o coordinació entre totes aquestes biblioteques. Ni tampoc no hi ha (insisteixo: no voldria pas equivocar-me) cap estructura de suport per a l'acció d'aquestes biblioteques, com sí que existeixen en l'àmbit de les biblioteques públiques.

Sí que s'ha d'esmentar l'existència d'un programari per automatitzar la catalogació i organitzar el catàleg en línia: E-pergam.

En conclusió: he d'esperar que quan la crisi econòmica hagi estat superada podrem tornar a somiar que –un dia o altre– les biblioteques escolars podran ser un àmbit laboral per a uns quants (o molts?) bibliotecaris.

Enllaços relacionats:

Pàgina web del Departament d'Ensenyament dedicada al Puntedu:
http://xtec.gencat.cat/ca/projectes/biblioteca/puntedu/

Web del programari Epèrgam:
http://www.xtec.cat/epergam/

Web del màster de Biblioteca Escolar i Promoció de la Lectura
https://www.ub.edu/portal/web/informacio-mitjans-audiovisuals/masters-universitaris/-/ensenyament/detallEnsenyament/5185929

Web de Bescolar, Grup de Recerca de Biblioteques Escolars, on trobareu bibliografia al respecte:
https://fima.ub.edu/bescolar/

------

Actualitzo (4 agost 2011):

Llegeixo al Document del Col·legi (núm. 196, juliol 2011), que aquest curs que acaba el Col·legi ha intervingut per primera vegada en una part de les biblioteques escolars que s’han beneficiat del programa Puntedu. Benvinguda notícia!

Vegeu-ne més detalls: http://www.cobdc.net/document-196/2011/08/bdpuntedu/.

3 comentaris :

  1. Mentre no arribi el moment, esperarem!
    De totes maneres, 2000 euros per projecte -tot i no ser massa-, no és poc. 105 biblioteques no són moltes però ja és alguna cosa... Pensem que vivim una época de retallades!

    ResponElimina
  2. Hola! De moment estic treballant a biblioteques escolars i parlo des de la meva perspectiva. El programa Punt Edu està molt bé, però hi ha alguns inconvenients:

    1. Els professors no tenen disponibilitat bibliotecària,durant el temps que he estat treballant a escolars només m'he trobat una professora que hauria de tenir el mèrit a la constància i el voluntarisme. Una gran part dels professors no se'n fan càrrec de les biblioteques i alguns semblen portar-les, però no s'ocupen. Alguns directors anomenen a dit a un professor que no té cap tipus d'interès i després es porta tot el mèrit.

    2. En algunes escoles utilitzen al bibliotecari com a substitut de professor i aquest no és el nostre perfil.

    3. Una gran part de biblioteques no tenen el PuntEdu.

    4. El curs Punt Edu sobrecarrega al professorat, evidentment si té interes cap problema, però si no en té es com paper mullat. Tampoc trobo correcte que facin el curs per fer mitja jornada laboral (he conegut aquest perfil)

    5. Tampoc es correcte que una gran part de bibliotecaris no tinguem contracte, funcionem amb factures o inclos amb negre. Les entrevistes no les haurien de fer els directors d'escola perquè no tenen els suficients coneixements tècnics i crec que no són adients per triar al personal bibliotecari.

    6. Després l'AMPA no hauria de ser la pagadora d'aquests professionals.

    7. Afortunadament, algunes funcionen i d'altres podrien tenir més futur del que tenen.

    8. El màster està molt bé, però es com fer una casa per la teulada. Primer s'ha de crear uns bons ciments (administració, professorat de primària i secundària, també facultat).

    9. Afortunadament, algunes funcionen d'alguna manera gràcies a un professor heroic.

    10. A vegades, moltes escolars són les escombraries dels llibres de les cases i departaments dels docents, per molt que expliquis no hi ha manera que ho entenguin que no s'han de deixar llibres de l'any 1970. En algun cas, afortunadament s'entén.

    11. Des de l'educació s'hauria d'educar en el respecte, a vegades la biblioteca és una espècie de bogeria on els alumnes fan una mica el que volen.

    A mi m'agraden perquè són un món creatiu, a més a més tenen moltes altres avantatges, la casa com dic s'ha de construir des de baix.

    ResponElimina
  3. Anònim,

    Moltes gràcies pel teu llarg i viscut comentari. A veure si quan sortim de la maleïda crisi comencem a veure millores en aquest sector. Tant de bo que veus com la teva siguin escoltades!

    Fins aviat,

    ResponElimina