divendres, 24 de febrer de 2012

Atents a la formació permanent!

Tant de bo que aquesta entrada d'avui no us sigui útil. El seu objectiu és recordar la necessitat indefugible de no descuidar la formació contínua. Penso tant en la gent que pugui estar buscant feina –perquè pot tenir més temps lliure i s'ha de preparar especialment per reincorporar-se quan abans millor al mercat laboral– com també en tots els professionals que estan en actiu.

Foto de LyleSMU102

En quina línia ens hem de formar? Cadascú tria les seves opcions: Novetats tecnològiques? Nous perfils professionals? Llacunes en la formació bàsica que vam rebre? Refresquem continguts que fa temps que no practiquem? Mantenim fresca la fluïdesa oral d'una llengua estrangera? Potenciem alguna competència transversal en què no excel·lim?

Per quin mitjà? Segons les possibilitats econòmiques i d'horari que cadascú tingui: En línia? Presencial? Cursos de pagament? Activitats gratuïtes? Pla personal de formació?

Se m'ha acudit insistir en aquest tema –tan reiterat com necessari– arran de diverses informacions que m'han arribat fa relativament pocs dies. En dono tot seguit una llisteta, perquè es vegi la quantitat i la varietat de l'oferta formativa existent:

Activitats gratuïtes

Hi ha empreses que ofereixen de tant en tant sessions gratuïtes de formació sobre noves aplicacions o nous productes (que solen comercialitzar elles; però es poden seguir les formacions, que solen fer-se en línia, sense cap compromís de compra). Per exemple, fa uns dies oferien des de GreenData una formació de Myilibrary (plataforma acadèmica que ofereix llibres en línia del grupo Ingram Digital): http://www.greendata.es/.

També doc6 ofereix de tant en tant sessions gratuïtes de presentació de nous productes o aplicacions. Cal estar pendent al seu web: http://www.doc6.es/

El Col·legi ofereix, tot sovint, sessions gratuïtes sobre temes diversos. Per exemple, per al proper 18 d'abril hi ha anunciada una sessió de presentació de la nova norma ISO 30.300, sobre gestió documental: http://www.cobdc.org/jornades/gestio_doc/index.html

I per al 15 de març hi ha programada una sessió també gratuïta sobre un nou perfil professional: el content curator; però ja s'han exhaurit les places (potser en programaran una altra sessió?): http://www.cobdc.org/cursos/2012/curs2512.html

Relacionat amb el tema de la norma ISO 30.300, l'Escola Superior d'Arxivística i Gestió de Documents (ESAGED) de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) celebrarà un taller gratuït de quatre hores el proper 26 d'abril, en el qual donaran a conèixer una sèrie de cursos que oferiran en el futur sobre el tema. Per a més informació: http://www.esaged.com/articles-mostra-1613-cat-formacio_auditors_iso_30300_.htm

Una altra possibilitat de formació permanent gratuïta i en línia, que fa poc que s'ha instaurat i crec que amb moltes possibilitats, és la que ofereix SocialBiblio: http://socialbiblio.es/. Un dia a la setmana (els dimecres, a les 22 h) un expert imparteix per Internet una sessió sobre un tema determinat. Després els materials queden penjats a disposició de tothom. La cosa va començar el 18 de gener passat, i fins ara s'han tractat temes com ara Zotero (per Julio Alonso), el perfil de community manager (per Julián Marquina)...

Activitats de pagament

Ens agradarà o no, però és un fet evident: el nou perfil de community manager ha aparegut i se n'ofereixen molts llocs de treball. Algú pot dir que les activitats de màrqueting no corresponen a la nostra especialitat (cap problema: probablement alguns filòsofs o historiadors a l'atur no tindran tantes manies...). Però si pel contrari pensem que el domini de les xarxes socials, els coneixements d'analítica web i de les tècniques de comunicació –entre d'altres– sí que pertanyen al nostre camp professional, i que amb aquests continguts i habilitats podem aconseguir que una empresa tingui una bona imatge a la xarxa i gràcies a això aconseguim que ens paguin un sou cada mes... llavors sou dels meus!

Hi ha diferents ofertes formatives que aprofiten «la moda» dels community manager per oferir formació d'aquest perfil. Aquí us trasllado una que he rebut aquests dies passats. Es tracta de l'empresa PlanoB. Ofereix una formació de set hores en un sol dia (el dissabte 10 de març) per un cost de 65 euros (55 per als estudiants). Aquí en podreu veure el programa: http://www.bcn.espacioplanob.com/

El Col·legi de Bibliotecaris del País Valencià ofereix també formació: algunes activitats, en modalitat no presencial. Per exemple, fa pocs dies es va difondre un curs de 20 hores sobre Catalogació del llibre antic, que impartirà Carmen Vadillo Saurín entre l'1 i el 30 de març. Té un cost de 50 euros per als aturats, 110 euros per a estudiants no col·legiats o 180 per a no col·legiats. Per a més informació d'aquest curs: http://cobdcv.es/index.php?option=com_content&task=view&id=378&Itemid=128

(Sobre el tema de patrimoni bibliogràfic, ja deveu saber que la Facultat ofereix també unes activitats formatives: http://www.ub.edu/biblio/cursos-de-formacio-continuada/altra-oferta-formativa.html)

Òbviament, no podem oblidar el «proveïdor oficial de formació permanent»: el nostre Col·legi. D'ell voldria destacar una activitat que fa pocs dies que es va anunciar, que introduirà un nou perfil del qual ja vam parlar no fa gaire en aquest bloc. El curs es titula «L'administració electrònica en els ens locals: noves oportunitats professionals per a gestors de la informació». Per a més informació: http://www.cobdc.org/cursos/2012/curs0512.html

I, encara, una altra formació en línia d'un tema que ens agrada tractar en aquest bloc: Eines Open Source de Business Intelligence (BI). L'organitza l'Associació de Tècnics d'Informàtica (ATI) i els col·legiats hi tenim accés, gràcies a un acord entre l'ATI i el Col·legi. Cost: 285 €. Per a més informació: http://www.butlletiati.cat/associacio/formacio-ati-catalunya/513-curs-online-exclusiu-pels-socis-de-lati-amb-la-colmlaboracio-de-la-uoc-eines-open-source-de-business-intelligence-bi

Altres vies no formalitzades

Cal dir –tot i que és evident– que la formació permanent no s'aconsegueix únicament assistint a activitats formatives convencionals. Heus ací uns exemples d'altres vies igualment efectives:

Rebre gratuïtament –gràcies a Dialnet– els sumaris de les revistes professionals del nostre interès; moltes de les quals, en accés obert (i llegir els articles que ens cridin l'atenció): http://dialnet.unirioja.es/servlet/ayuda_ausureg

Participar gratuïtament en grups de treball del Col·legi: l'intercanvi informal amb col·legues que comparteixen els nostres interessos és una de les maneres més efectives –i agradables– d'estar al dia: http://www.cobdc.org/grups/index.html

Consultar la bibliografia recomanada de les assignatures del grau d'Informació i Documentació. Aquesta informació està disponible en el pla docent de cada assignatura. S'hi pot accedir des d'aquí: http://www.ub.edu/grad/infes/fitxaInfe.jsp?n0=M&n1=0&n2=1&curs=2011&ens=TG1030.

A més, la biblioteca de la Facultat ha preparat una publicació amb aquesta bibliografia recomanada (de les assignatures del segon semestre): http://issuu.com/bib76/docs/bibliografia2semestre

En fi, com veieu les possibilitats són moltes. I això són només algunes idees!


Cap comentari :

Publica un comentari a l'entrada