Una de les qualitats que tradicionalment s'atribueixen als bibliotecaris és la curiositat intel·lectual d'estar al corrent de tot allò que passa al nostre voltant. Tant si està relacionat amb el món en general (notícies de l'actualitat política, econòmica, social...), com amb la matèria de la feina on treballem (sigui quina sigui, segons el lloc on cadascú treballi), com, evidentment, amb el desenvolupament de la nostra professió (noves fonts d'informació, nou programari específic, noves aplicacions tecnològiques, inauguracions de biblioteques o arxius, cessaments i incorporacions de persones en càrrecs, anuncis de cursos o jornades, publicació de novetats bibliogràfiques, etcètera).
Per a les necessitats informatives d'aquest darrer àmbit, allò que fa referència a la professió de bibliotecari, hi ha diversos canals per estar al dia, de tots coneguts: llistes de distribució (com BibCat, per exemple), butlletins informatius (com el de l'Associació d'Arxivers-Gestors de Documents de Catalunya), blogs (com el que esteu llegint o tants d'altres), sense oblidar els comptes de Twitter de persones significatives, a gust de cada qual.
Pel que fa a blogs, és de destacar la selecció que de tant en tant es publica a l'Observatori professional del Col·legi Oficial de Bibliotecaris-Documentalistes de Catalunya. Fins ara en portem quatre edicions, amb 15 blogs seleccionats en cada lliurament. El podreu recuperar a partir d'aquests enllaços: primera entrega, segona, tercera i quarta. Evidentment, no s'han de seguir tots aquests blogs: cadascú triarà els que li resultin més interessants des del punt de vista de la temàtica i tenint en compte la quantitat d'informació que és capaç d'assimilar.
En relació als butlletins informatius, a més del dels arxivers, que he esmentat més amunt, n'hi ha un parell més que considero imprescindibles per saber què passa en el nostre món professional, a casa nostra: el del Col·legi i el de la Facultat.
Gràcies al Document, el butlletí del Col·legi, ens assabentem, per exemple, de la convocatòria del concurs de fotografia de Lecxit, que ens permetrà guanyar un premi per Sant Jordi. I gràcies a les Notícies de la Facultat de Biblioteconomia i Documentació, sabem que el proper 14 d'abril tindrà lloc la jornada de portes obertes de la Facultat, una ocasió molt especial, que podem donar a conèixer a amics, familiars i coneguts.
Altres mitjans per estar al dia de notícies de la nostra professió es poden trobar en aquesta pàgina web: http://bd.ub.edu/pub/pons/ca/recursos.htm
dimecres, 25 de març del 2015
Per estar al dia del que passa
Etiquetes de comentaris:
blog
,
butlletins
,
llistes de distribució
dilluns, 16 de març del 2015
Concurs de la UOC: 750 € de premi
Amb motiu del 15è aniversari dels Estudis de Ciències de la Informació i de la Comunicació de la UOC, aquesta universitat privada convoca un concurs de fotografia i vídeo, obert a qualsevol persona, dotat amb dos premis de 750 euros (un per cada modalitat).
Les obres han de reflectir la transformació que aquests sectors han experimentat, el canvi i evolució professional en l’àmbit de la informació i la comunicació des de l’any 1999. Hi ha temps per presentar-s'hi fins el 27 de març de 2015. Les bases completes es troben a partir d'aquesta pàgina: http://premium.easypromosapp.com/promotions/29791. Les obres que s'hi presenten es troben disponibles en línia, perquè una part del procés de selecció comptarà amb la participació popular.
Heus ací una altra iniciativa que aconseguirà promocionar la professió de bibliotecari i els estudis que hi condueixen: el grau d'Informació i Documentació. Amb el mateix objectiu, la Facultat de Biblioteconomia i Documentació de la Universitat de Barcelona va convocar fa uns dies, per tercera vegada, el Premi de Recerca de Batxillerat en l'àmbit de la Informació i Documentació, tal com ja vam informar en aquest mateix blog.
Aviat començarà el període en què els estudiants de batxillerat triaran entre més de 600 opcions de graus universitaris (17 més que el curs passat!). Felicitem la UOC pel seu aniversari i li desitgem tota classe d'èxits i encenem espelmes a sant Benet, santa Rita i santa Tecla perquè se'n recordin de nosaltres...
Les obres han de reflectir la transformació que aquests sectors han experimentat, el canvi i evolució professional en l’àmbit de la informació i la comunicació des de l’any 1999. Hi ha temps per presentar-s'hi fins el 27 de març de 2015. Les bases completes es troben a partir d'aquesta pàgina: http://premium.easypromosapp.com/promotions/29791. Les obres que s'hi presenten es troben disponibles en línia, perquè una part del procés de selecció comptarà amb la participació popular.
Heus ací una altra iniciativa que aconseguirà promocionar la professió de bibliotecari i els estudis que hi condueixen: el grau d'Informació i Documentació. Amb el mateix objectiu, la Facultat de Biblioteconomia i Documentació de la Universitat de Barcelona va convocar fa uns dies, per tercera vegada, el Premi de Recerca de Batxillerat en l'àmbit de la Informació i Documentació, tal com ja vam informar en aquest mateix blog.
Aviat començarà el període en què els estudiants de batxillerat triaran entre més de 600 opcions de graus universitaris (17 més que el curs passat!). Felicitem la UOC pel seu aniversari i li desitgem tota classe d'èxits i encenem espelmes a sant Benet, santa Rita i santa Tecla perquè se'n recordin de nosaltres...
Etiquetes de comentaris:
concurs
,
grau d'Informació i Documentació
,
premis
,
promoció
,
UOC
dimecres, 4 de març del 2015
Seguiment dels convenis de cooperació educativa (13)
Tot seguit aportem unes dades de seguiment sobre les ofertes de pràctiques extracurriculars que les empreses o institucions fan arribar a la nostra Facultat per a alumnes del grau d'Informació i Documentació. La informació es pren de la vitrina on s'exposen els anuncis amb les condicions corresponents. Les dades que es donen a conèixer ara es van prendre el 2 de març de 2015.
Nombre d'anuncis exposats: 6
Nombre d'estudiants demanats: 7
Entitats de l'àmbit públic: 1 (una biblioteca escolar)
Empreses de l'àmbit privat: 5 (tres de l'àmbit biomèdic, una de seguretat informàtica i una de seguiment de mitjans)
Preu mitjà de la remuneració que s'ofereix: 4,89 euros l'hora (amb una franja que va dels 3 als 6 euros l'hora).
Crida l'atenció, aquest mes, el fort pes d'entitats de l'àmbit cientificotècnic, un sector ben allunyat del que l'estereotip marca per al treball dels bibliotecaris.
Com a anècdota direm que aquest mes hi ha també una oferta per a un estudiant de l'altre grau que s'imparteix a la Facultat, de Comunicació Audiovisual (que no hem tingut en compte en la nostra anàlisi).
Com a complement d'aquestes dades, i continuació del comentari del mes passat, cal dir que no és estrany el cas d'alumnes que, un cop fet el Pràcticum obligatori en una empresa o institució, hi continuen, ara amb remuneració, sota el paraigua dels convenis de cooperació educativa. En aquests casos tampoc es fa públic cap anunci, de manera que escapen al seguiment que fem des d'aquestes pàgines.
Vegeu les entrades anteriors d'aquesta sèrie en aquest enllaç.
![]() |
Fotografia de la Library of Congress. Autor: Lewis Wickes Hine (1913) |
Nombre d'anuncis exposats: 6
Nombre d'estudiants demanats: 7
Entitats de l'àmbit públic: 1 (una biblioteca escolar)
Empreses de l'àmbit privat: 5 (tres de l'àmbit biomèdic, una de seguretat informàtica i una de seguiment de mitjans)
Preu mitjà de la remuneració que s'ofereix: 4,89 euros l'hora (amb una franja que va dels 3 als 6 euros l'hora).
Crida l'atenció, aquest mes, el fort pes d'entitats de l'àmbit cientificotècnic, un sector ben allunyat del que l'estereotip marca per al treball dels bibliotecaris.
Com a anècdota direm que aquest mes hi ha també una oferta per a un estudiant de l'altre grau que s'imparteix a la Facultat, de Comunicació Audiovisual (que no hem tingut en compte en la nostra anàlisi).
Com a complement d'aquestes dades, i continuació del comentari del mes passat, cal dir que no és estrany el cas d'alumnes que, un cop fet el Pràcticum obligatori en una empresa o institució, hi continuen, ara amb remuneració, sota el paraigua dels convenis de cooperació educativa. En aquests casos tampoc es fa públic cap anunci, de manera que escapen al seguiment que fem des d'aquestes pàgines.
Vegeu les entrades anteriors d'aquesta sèrie en aquest enllaç.
Etiquetes de comentaris:
convenis de cooperació educativa
,
Facultat de Biblioteconomia i Documentació
,
grau d'Informació i Documentació
,
promoció
dilluns, 2 de març del 2015
Premi de Recerca en Informació i Documentació (3a edició)
Per tercer any consecutiu, la Facultat de Biblioteconomia i Documentació de la Universitat de Barcelona i el Col·legi Oficial de Bibliotecaris-Documentalistes de Catalunya convoquen un premi per a treballs de recerca de batxillerat que tinguin a veure amb Informació i Documentació. És una mesura que té com a finalitat augmentar el coneixement del nostre grau entre l'alumnat de batxillerat i propiciar així un nombre més elevat d'estudiants interessats per cursar la nostra carrera.
En les dues darreres ocasions, els treballs premiats foren molt interessants i de qualitat ‒tot i que els guanyadors no han acabat, de moment, matriculats a la Facultat‒. Concretament, la darrera edició del premi fou per a Clara Planas, per un treball en què proposa l'organització i la preservació d'una col·lecció de plaques estereoscòpiques del seu besavi. L'autora en va fer una presentació al Cercle Artístic de Sant Lluc.
Doncs bé, la tercera edició ja ha estat anunciada. La dotació per al guanyador consisteix en 700 euros. Es poden enviar els originals fins el 15 de maig de 2015. A les bases senceres hi ha la resta de detalls.
Ara ens toca a nosaltres ‒a tots‒ fer-ne difusió: directament, entre estudiants que puguem conèixer, a professors d'instituts de batxillerat, mitjançant les xarxes socials, etc. Com més estenguem la coneixença d'aquesta oportunitat, més estudiants poden sentir-se interessats per aquest premi i, de retruc, pel grau i per la professió que comporta.
De segur que en el proper Saló de l'Ensenyament, que tindrà lloc els propers 18 a 22 de març de 2015, s'aprofitarà per fer difusió d'aquesta convocatòria.
Val a dir que els estudiants de batxillerat compten amb una oferta ben àmplia de premis per als seus treballs, començant pel d'AGAUR, de temàtica genèrica. Però n'hi ha molts d'altres, uns 65, són recollits en aquest repertori, tant per a temàtiques concretes (com el nostre) com per a àmbits geogràfics determinats.
Ens congratulem de l'entesa entre la Facultat i el Col·legi i desitgem molt d'èxit per a aquesta iniciativa. Com a anècdota direm que aquest és el missatge número 500 d'aquest blog. Moltes gràcies a tots els lectors pel seu seguiment i els seus comentaris.
En les dues darreres ocasions, els treballs premiats foren molt interessants i de qualitat ‒tot i que els guanyadors no han acabat, de moment, matriculats a la Facultat‒. Concretament, la darrera edició del premi fou per a Clara Planas, per un treball en què proposa l'organització i la preservació d'una col·lecció de plaques estereoscòpiques del seu besavi. L'autora en va fer una presentació al Cercle Artístic de Sant Lluc.
Doncs bé, la tercera edició ja ha estat anunciada. La dotació per al guanyador consisteix en 700 euros. Es poden enviar els originals fins el 15 de maig de 2015. A les bases senceres hi ha la resta de detalls.
Ara ens toca a nosaltres ‒a tots‒ fer-ne difusió: directament, entre estudiants que puguem conèixer, a professors d'instituts de batxillerat, mitjançant les xarxes socials, etc. Com més estenguem la coneixença d'aquesta oportunitat, més estudiants poden sentir-se interessats per aquest premi i, de retruc, pel grau i per la professió que comporta.
De segur que en el proper Saló de l'Ensenyament, que tindrà lloc els propers 18 a 22 de març de 2015, s'aprofitarà per fer difusió d'aquesta convocatòria.
Val a dir que els estudiants de batxillerat compten amb una oferta ben àmplia de premis per als seus treballs, començant pel d'AGAUR, de temàtica genèrica. Però n'hi ha molts d'altres, uns 65, són recollits en aquest repertori, tant per a temàtiques concretes (com el nostre) com per a àmbits geogràfics determinats.
Ens congratulem de l'entesa entre la Facultat i el Col·legi i desitgem molt d'èxit per a aquesta iniciativa. Com a anècdota direm que aquest és el missatge número 500 d'aquest blog. Moltes gràcies a tots els lectors pel seu seguiment i els seus comentaris.
Etiquetes de comentaris:
Col·legi Oficial de Bibliotecaris-Documentalistes de Catalunya
,
Facultat de Biblioteconomia i Documentació
,
Premi de Recerca de Batxillerat
,
premis
,
promoció
divendres, 27 de febrer del 2015
Premi a un treball de caire periodístic
La Fundación Alonso Quijano para el Fomento de la Lectura, editora de la revista Mi biblioteca, convoca el Premio Internacional Emilio Alejandro Núñez, de reportatges periodístics sobre el món bibliotecari.
L'objectiu és reconèixer i divulgar treballs informatius de qualitat sobre biblioteques a qualsevol país del món. Els reportatges han de ser inèdits, redactats en castellà (o amb altres llengües, juntament amb la traducció a l'espanyol) i han de tenir una extensió entre 3000 i 7000 paraules.
El termini per presentar els treballs acaba el 30 d'abril de 2015. Es concedirà un premi únic de 400 euros. En l'enllaç següent hi ha més detalls: http://www.alonsoquijano.org/webfundacion2010/node/118
La competició es preveu multitudinària; però que bonic seria que un treball relacionat amb l'Any de les Biblioteques de Catalunya i el centenari de l'Escola de Bibliotecàries triomfés! Aquí ho deixem...
L'objectiu és reconèixer i divulgar treballs informatius de qualitat sobre biblioteques a qualsevol país del món. Els reportatges han de ser inèdits, redactats en castellà (o amb altres llengües, juntament amb la traducció a l'espanyol) i han de tenir una extensió entre 3000 i 7000 paraules.
El termini per presentar els treballs acaba el 30 d'abril de 2015. Es concedirà un premi únic de 400 euros. En l'enllaç següent hi ha més detalls: http://www.alonsoquijano.org/webfundacion2010/node/118
La competició es preveu multitudinària; però que bonic seria que un treball relacionat amb l'Any de les Biblioteques de Catalunya i el centenari de l'Escola de Bibliotecàries triomfés! Aquí ho deixem...
dimecres, 4 de febrer del 2015
Seguiment dels convenis de cooperació educativa (12)
Tot seguit aportem les dades sobre les ofertes de pràctiques extracurriculars que les empreses o institucions fan arribar a la nostra Facultat per a alumnes del grau d'Informació i Documentació corresponents als anuncis que estaven publicats el 2 de febrer de 2015 a la cartellera corresponent.
Nombre d'anuncis exposats: 8
Nombre d'estudiants demanats: 8
Entitats de l'àmbit públic: 3 (una biblioteca escolar, una d'universitària i una entitat de transport)
Empreses de l'àmbit privat: 5 (un bufet d'advocats, una productora de continguts per a televisió [amb dos anuncis], un laboratori farmacèutic i una empresa de seguretat informàtica)
Preu mitjà de la remuneració que s'ofereix: 6,14 euros l'hora (amb una gamma que va dels 4,5 fins fins als 8,4 euros l'hora).
Les dades d'aquest mes reflecteixen prou bé el que crec que és el mercat laboral dels graduats en Informació i Documentació que surten al mercat avui en dia. Majoritàriament troben feina en el sector privat, i amb una varietat gran d'entorns de treball, tots ells marcats per la importància de la gestió de la informació i la documentació.
Tot i que les dades que anem facilitant mes a mes són reals i significatives, cal tenir en compte que aquests petits resums no reflecteixen exactament totes les possibilitats que tenen els nostres estudiants de portar a terme pràctiques en empreses i institucions.
Pot donar-se el cas que una entitat i un estudiant contactin directament (per iniciativa de qualsevol de les dues parts) i acordin que es portin a terme les pràctiques emparades en aquests convenis de cooperació educativa. En aquest cas no es faria públic cap anunci. Igualment, si arriba una oferta per a un col•lectiu d'estudiants molt específic, se'ls fa arribar directament aquesta oferta i no es penja a la cartellera pública.
Hi ha una altra circumstància que dóna peu que se signin convenis de cooperació educativa sense passar pels canals de costum: el programa de Beques Santander. Aquest banc finança anualment una quantitat important de beques per a pràctiques d'estudiants universitaris. A cada facultat se n'assignen un nombre determinat: per a la nostra, deu beques. En el cas d'aquest programa, les ofertes de les empreses es canalitzen mitjançant una aplicació informàtica, de manera que no hi ha anuncis per penjar.
Vegeu les entrades anteriors d'aquesta sèrie en aquest enllaç.
![]() |
Fotografia de la Library of Congress |
Nombre d'estudiants demanats: 8
Entitats de l'àmbit públic: 3 (una biblioteca escolar, una d'universitària i una entitat de transport)
Empreses de l'àmbit privat: 5 (un bufet d'advocats, una productora de continguts per a televisió [amb dos anuncis], un laboratori farmacèutic i una empresa de seguretat informàtica)
Preu mitjà de la remuneració que s'ofereix: 6,14 euros l'hora (amb una gamma que va dels 4,5 fins fins als 8,4 euros l'hora).
Les dades d'aquest mes reflecteixen prou bé el que crec que és el mercat laboral dels graduats en Informació i Documentació que surten al mercat avui en dia. Majoritàriament troben feina en el sector privat, i amb una varietat gran d'entorns de treball, tots ells marcats per la importància de la gestió de la informació i la documentació.
Tot i que les dades que anem facilitant mes a mes són reals i significatives, cal tenir en compte que aquests petits resums no reflecteixen exactament totes les possibilitats que tenen els nostres estudiants de portar a terme pràctiques en empreses i institucions.
Pot donar-se el cas que una entitat i un estudiant contactin directament (per iniciativa de qualsevol de les dues parts) i acordin que es portin a terme les pràctiques emparades en aquests convenis de cooperació educativa. En aquest cas no es faria públic cap anunci. Igualment, si arriba una oferta per a un col•lectiu d'estudiants molt específic, se'ls fa arribar directament aquesta oferta i no es penja a la cartellera pública.
Hi ha una altra circumstància que dóna peu que se signin convenis de cooperació educativa sense passar pels canals de costum: el programa de Beques Santander. Aquest banc finança anualment una quantitat important de beques per a pràctiques d'estudiants universitaris. A cada facultat se n'assignen un nombre determinat: per a la nostra, deu beques. En el cas d'aquest programa, les ofertes de les empreses es canalitzen mitjançant una aplicació informàtica, de manera que no hi ha anuncis per penjar.
Vegeu les entrades anteriors d'aquesta sèrie en aquest enllaç.
Etiquetes de comentaris:
Beques Santander
,
convenis de cooperació educativa
,
Facultat de Biblioteconomia i Documentació
,
grau d'Informació i Documentació
,
promoció
dilluns, 19 de gener del 2015
Activitats gratuïtes de formació complementària
El jove bibliotecari ‒i també l'estudiant espavilat‒ ha d'estar amatent a les oportunitats que se li presenten per ampliar les seves perspectives professionals i laborals. Una d'elles són les ocasions en què pot assistir gratuïtament a activitats en les quals pot aprendre alguna cosa que pugui aplicar a la seva feina (actual o futura).
Donat que el bibliotecari és el professional que gestiona informació, les temàtiques que li poden interessar són quasi infinites, de manera que no tindrà pas temps per avorrir-se. A tall d'exemple presentem avui unes quantes activitats que ben aviat tindran lloc a Barcelona, que podrien ser del seu interès.
A una d'elles ja hem fet tard, perquè les places disponibles per assistir-hi ja estan exhaurides. Es tracta del Congrés de Govern Digital, que tindrà lloc els propers 21 i 22 de gener de 2015, sota l'organització de la Generalitat de Catalunya i el Consorci AOC (Administració Oberta de Catalunya).
Hi parlaran persones molt significatives dins de l'Administració catalana i en el sector privat, com per exemple Jordi Graells, coordinador de Continguts i Innovació a la Direcció General d’Atenció Ciutadana i Difusió; Jordi Puigneró, director general de Telecomunicacions i Societat de la Informació; Genís Roca, president i cofundador de RocaSalvatella; Ignasi Genovès, director general d’Atenció Ciutadana i Difusió, entre molts d'altres.
Caldrà estar a l'aguait de si aquest congrés genera materials que després puguem consultar en línia. Tinguem present aquesta pàgina web: http://web.aoc.cat/governdigital
Una altra convocatòria que encara accepta inscripcions és l'OpenExpo, que es farà demà passat, dimecres 21 de gener de 2015, a la seu de la Universitat Oberta de Catalunya (avinguda del Tibidabo), de 18 a 21 h. En aquesta ocasió es donaran a conèixer experiències pràctiques d'ús de programari lliure en diverses empreses i institucions. I està anunciat que es presentarà una infografia sobre el perfil del desenvolupador de programari lliure. Per a més informació i inscripcions gratuïtes, accediu aquí.
Una altra activitat formativa gratuïta és la que regularment organitza SocialBiblio, via Internet. Aquest dimecres, 21 de gener de 2015, la sessió porta per títol «El papel del documentalista en los procesos de revisión científica» i serà dirigida per Rafael Repiso Caballero, un expert en el tema. Per a més detalls consulteu aquest enllaç.
I encara per al mateix dia 21 de gener de 2015, una altra activitat gratuïta que pot resultar d'interès per a més d'un: la Jornada de Dinamització de la Internet Social, que començarà a les 9.30 h al Mobile World Centre, carrer Fontanella 2. Aquesta jornada va començar a fer-se el 2008. En l'edició d'enguany hi haurà xerrades de càrrecs importants, com ara Jordi Puigneró, director general de Telecomunicacions i Societat de la Informació o Ricard Faura, cap del Servei de Societat del Coneixement de la Generalitat de Catalunya. A l'enllaç següent es pot veure el programa detallat i el formulari per a inscripcions gratuïtes: http://internetsocial.cat/
Potser no estarà de més recordar que, a banda del coneixement que puguem adquirir amb l'assistència a aquests actes, hi podem trobar un altre avantatge afegit: el de conèixer gent o retrobar antics coneguts, amb els quals poder iniciar futures col·laboracions.
De quina manera podem estar al corrent de convocatòries com aquestes? Bàsicament, per mitjà de butlletins electrònics especialitzats (per exemple, Idigital) o de llistes de distribució, com BibCat o Iwetel.
Aprofitem-ho!
Donat que el bibliotecari és el professional que gestiona informació, les temàtiques que li poden interessar són quasi infinites, de manera que no tindrà pas temps per avorrir-se. A tall d'exemple presentem avui unes quantes activitats que ben aviat tindran lloc a Barcelona, que podrien ser del seu interès.
A una d'elles ja hem fet tard, perquè les places disponibles per assistir-hi ja estan exhaurides. Es tracta del Congrés de Govern Digital, que tindrà lloc els propers 21 i 22 de gener de 2015, sota l'organització de la Generalitat de Catalunya i el Consorci AOC (Administració Oberta de Catalunya).
Hi parlaran persones molt significatives dins de l'Administració catalana i en el sector privat, com per exemple Jordi Graells, coordinador de Continguts i Innovació a la Direcció General d’Atenció Ciutadana i Difusió; Jordi Puigneró, director general de Telecomunicacions i Societat de la Informació; Genís Roca, president i cofundador de RocaSalvatella; Ignasi Genovès, director general d’Atenció Ciutadana i Difusió, entre molts d'altres.
Caldrà estar a l'aguait de si aquest congrés genera materials que després puguem consultar en línia. Tinguem present aquesta pàgina web: http://web.aoc.cat/governdigital
Una altra convocatòria que encara accepta inscripcions és l'OpenExpo, que es farà demà passat, dimecres 21 de gener de 2015, a la seu de la Universitat Oberta de Catalunya (avinguda del Tibidabo), de 18 a 21 h. En aquesta ocasió es donaran a conèixer experiències pràctiques d'ús de programari lliure en diverses empreses i institucions. I està anunciat que es presentarà una infografia sobre el perfil del desenvolupador de programari lliure. Per a més informació i inscripcions gratuïtes, accediu aquí.
Una altra activitat formativa gratuïta és la que regularment organitza SocialBiblio, via Internet. Aquest dimecres, 21 de gener de 2015, la sessió porta per títol «El papel del documentalista en los procesos de revisión científica» i serà dirigida per Rafael Repiso Caballero, un expert en el tema. Per a més detalls consulteu aquest enllaç.
I encara per al mateix dia 21 de gener de 2015, una altra activitat gratuïta que pot resultar d'interès per a més d'un: la Jornada de Dinamització de la Internet Social, que començarà a les 9.30 h al Mobile World Centre, carrer Fontanella 2. Aquesta jornada va començar a fer-se el 2008. En l'edició d'enguany hi haurà xerrades de càrrecs importants, com ara Jordi Puigneró, director general de Telecomunicacions i Societat de la Informació o Ricard Faura, cap del Servei de Societat del Coneixement de la Generalitat de Catalunya. A l'enllaç següent es pot veure el programa detallat i el formulari per a inscripcions gratuïtes: http://internetsocial.cat/
Potser no estarà de més recordar que, a banda del coneixement que puguem adquirir amb l'assistència a aquests actes, hi podem trobar un altre avantatge afegit: el de conèixer gent o retrobar antics coneguts, amb els quals poder iniciar futures col·laboracions.
De quina manera podem estar al corrent de convocatòries com aquestes? Bàsicament, per mitjà de butlletins electrònics especialitzats (per exemple, Idigital) o de llistes de distribució, com BibCat o Iwetel.
Aprofitem-ho!
Etiquetes de comentaris:
formació permanent
,
OpenExpo
,
SocialBiblio
divendres, 9 de gener del 2015
Seguiment dels convenis de cooperació educativa (11)
L'entrada d'avui sobre les ofertes de convenis de cooperació educativa ve fluixa. Però és normal, donat que des de l'anterior revisió (les fem cada principi de mes) hi ha hagut dues setmanes i mitja de manca d'activitat acadèmica a causa de les festes de Nadal i Reis.
Per si algú no està al cas d'aquesta sèrie d'entrades, aclarim que mensualment aportem les dades bàsiques sobre les ofertes que arriben a la Facultat perquè els estudiants del grau d'Informació i Documentació facin pràctiques remunerades en empreses o institucions, fora del pla d'estudis, emparats en el marc legal dels convenis de cooperació educativa.
Les dades que aportem corresponen al 8 de gener de 2015.
Nombre d'anuncis exposats: 3
Nombre d'estudiants demanats: 3
Entitats de l'àmbit públic: 1 (una biblioteca pública)
Empreses de l'àmbit privat: 2 (un centre formatiu en psicologia i una empresa de creació de continguts per a televisió)
Preu mitjà de la remuneració que s'ofereix: 4,5 euros l'hora (amb una franja que va dels 3 als 6 euros l'hora).
Vegeu les entrades anteriors d'aquesta sèrie en aquest enllaç.
![]() |
Fotografia de Lewis Wickes Hine (1908) a la Library of Congress |
Les dades que aportem corresponen al 8 de gener de 2015.
Nombre d'anuncis exposats: 3
Nombre d'estudiants demanats: 3
Entitats de l'àmbit públic: 1 (una biblioteca pública)
Empreses de l'àmbit privat: 2 (un centre formatiu en psicologia i una empresa de creació de continguts per a televisió)
Preu mitjà de la remuneració que s'ofereix: 4,5 euros l'hora (amb una franja que va dels 3 als 6 euros l'hora).
Vegeu les entrades anteriors d'aquesta sèrie en aquest enllaç.
Etiquetes de comentaris:
convenis de cooperació educativa
,
Facultat de Biblioteconomia i Documentació
,
grau d'Informació i Documentació
,
promoció
dimecres, 7 de gener del 2015
De què podem treballar els bibliotecaris?
Sempre hem dit que les possibilitats laborals dels graduats en Informació i Documentació són molt diverses. Pràcticament en qualsevol entorn on la gestió de la informació i la documentació sigui important hi ha un lloc de treball reservat per a nosaltres. I això inclou, per descomptat, tota mena d'arxius i biblioteques, però també les empreses, els òrgans de l'administració i la resta d'organitzacions humanes. En aquest blog n'hem parlat a bastament. Només cal que mireu els apunts indexats per «perfils professionals».
Avui hi tornem, gràcies a una síntesi que al nostre parer està molt ben feta, realitzada pel Departamento de Biblioteconomía y Documentación de la Universidad de Salamanca (gràcies J.G.).
Com podeu veure en la il·lustració que reproduïm, en l'horitzó laboral d'un bibliotecari-documentalista hi ha vuit àmbits o entorns laborals diversos, des d'«Ocio, cultura, alfabetización», fins a «Atención ciudadana e información», passant per «Conocimiento» o «Buen gobierno, democracia». Aquests àmbits es relacionen amb quatre branques disciplinars més o menys establertes: Biblioteca, Documentación, Información, i Tecnologías de la información y comunicación.
I dins d'aquest panorama, aquesta síntesi presenta –segurament que sense ànim d'exhaustivitat– molts llocs de treball diferents. Un total de 19 de caràcter més bàsic, com ara «Documentación jurídica», «Documentación hospitalaria», «Gestor de bases de datos», «Alfabetización digital» o «Biblioteca pública», i 17 de més especialitzats, com ara «Gestión de servicios digitales», «Sistemas integrados de información clínica», «Archivo virtual electrónico», «Preservador digital» o «Gestor de comunidades».
Sota el gràfic hi ha unes explicacions que amplien i detallen el que la il·lustració sintetitza.
Ens ha semblat que la visualització gràfica és una bona manera de donar a conèixer a possibles candidats a estudiar el nostre grau la diversitat de llocs de treballs possibles.
![]() |
Imatge del web del Dep. de Biblioteconomía y Documentación de la Univ. de Salamanca |
Com podeu veure en la il·lustració que reproduïm, en l'horitzó laboral d'un bibliotecari-documentalista hi ha vuit àmbits o entorns laborals diversos, des d'«Ocio, cultura, alfabetización», fins a «Atención ciudadana e información», passant per «Conocimiento» o «Buen gobierno, democracia». Aquests àmbits es relacionen amb quatre branques disciplinars més o menys establertes: Biblioteca, Documentación, Información, i Tecnologías de la información y comunicación.
I dins d'aquest panorama, aquesta síntesi presenta –segurament que sense ànim d'exhaustivitat– molts llocs de treball diferents. Un total de 19 de caràcter més bàsic, com ara «Documentación jurídica», «Documentación hospitalaria», «Gestor de bases de datos», «Alfabetización digital» o «Biblioteca pública», i 17 de més especialitzats, com ara «Gestión de servicios digitales», «Sistemas integrados de información clínica», «Archivo virtual electrónico», «Preservador digital» o «Gestor de comunidades».
Sota el gràfic hi ha unes explicacions que amplien i detallen el que la il·lustració sintetitza.
Ens ha semblat que la visualització gràfica és una bona manera de donar a conèixer a possibles candidats a estudiar el nostre grau la diversitat de llocs de treballs possibles.
Etiquetes de comentaris:
perfils professionals
,
Universidad de Salamanca
divendres, 2 de gener del 2015
Com buscar feina a les empreses
Un dels reptes amb què s'enfronta l'estudiant del grau d'Informació i Documentació quan està a punt d'acabar la carrera és trobar feina. Una bona feina, si és possible. Durant la carrera ha tingut ocasió de fer pràctiques (remunerades i sense remunerar) que li han permès inaugurar el seu currículum professional. Un cop tingui el títol a la mà podrà col·legiar-se i beneficiar-se dels avantatges que el nostre Col·legi ofereix als seus membres i contribuir, amb la seva quota, a l'enfortiment de l'òrgan que representa la professió i la potencia davant de l'Administració i la societat. Així mateix, podran rebre els serveis del SIOF de la Facultat, amb les ofertes de feina que va apareixent.
Fa pocs dies (el 23 de desembre de 2014), l'Observatori professional del Col·legi va publicar una entrada sobre les empreses espanyoles del nostre sector, amb referència a un article d'anàlisi publicat anteriorment a la revista El profesional de la información (EPI). També informava de diversos directoris especialitzats. Segons quina font considerem, el nombre d'aquestes empreses radicades a Catalunya varia: no coincideixen entre elles. Podríem estimar que el nombre total deu rondar al voltant d'un centenar.
Pensant en l'estudiant que aviat començarà a buscar feina (i potser també amb altres col·legues que es troben a l'atur), voldria posar de relleu alguna idea pràctica, aprofitable, d'aquella entrada.
Segons l'article d'EPI, la majoria d'empreses (el 57,4 %) per seleccionar personal nou, té en compte prioritàriament l’experiència dels candidats «seguit de la formació rebuda (24,8 %) i, a més distància, altres [factors] com ara les aptituds, la discreció, les habilitats informàtiques i els idiomes».
Pel que fa a les vies per les quals les empreses busquen el personal que els manca, «el 54 % de les empreses fan servir els portals de feina i les xarxes socials; el 50 %, la pròpia web de l’empresa; el 32 %, beques i convenis amb universitats, i un 16 %, els serveis públics d’ocupació».
De manera que penso que algú que busqui feina en el sector privat faria bé d'aprofitar tota la informació i els mitjans que són al seu abast. Crec que estaria bé tenir cura de la seva visibilitat a la xarxa. Si no ho ha fet ja, seria interessant que obrís un compte a LinkedIn i que l'omplís d'una manera atractiva amb aquell contingut que –sense dir cap mentida– projectés els punts forts que es creguin més interessants. A més, aquesta xarxa ens permet anar construint la nostra colla de contactes professionals.
La presència (i l'activitat) a Twitter, seguint les persones significatives que creiem que ens aportin una informació més valuosa, sembla també un consell interessant.
Per descomptat que les empreses que considerem interessants per al nostre futur laboral –i els seus dirigents– han de ser seguides a les xarxes socials. I no hem de perdre de vista l'opció de l'autopostulació: no esperar que sorgeixi una oferta de feina, sinó que siguem nosaltres mateixos, per iniciativa personal, els que ens oferim per aportar algun benefici a l'empresa dels nostres somnis...
Fa pocs dies (el 23 de desembre de 2014), l'Observatori professional del Col·legi va publicar una entrada sobre les empreses espanyoles del nostre sector, amb referència a un article d'anàlisi publicat anteriorment a la revista El profesional de la información (EPI). També informava de diversos directoris especialitzats. Segons quina font considerem, el nombre d'aquestes empreses radicades a Catalunya varia: no coincideixen entre elles. Podríem estimar que el nombre total deu rondar al voltant d'un centenar.
Pensant en l'estudiant que aviat començarà a buscar feina (i potser també amb altres col·legues que es troben a l'atur), voldria posar de relleu alguna idea pràctica, aprofitable, d'aquella entrada.
Segons l'article d'EPI, la majoria d'empreses (el 57,4 %) per seleccionar personal nou, té en compte prioritàriament l’experiència dels candidats «seguit de la formació rebuda (24,8 %) i, a més distància, altres [factors] com ara les aptituds, la discreció, les habilitats informàtiques i els idiomes».
Pel que fa a les vies per les quals les empreses busquen el personal que els manca, «el 54 % de les empreses fan servir els portals de feina i les xarxes socials; el 50 %, la pròpia web de l’empresa; el 32 %, beques i convenis amb universitats, i un 16 %, els serveis públics d’ocupació».
De manera que penso que algú que busqui feina en el sector privat faria bé d'aprofitar tota la informació i els mitjans que són al seu abast. Crec que estaria bé tenir cura de la seva visibilitat a la xarxa. Si no ho ha fet ja, seria interessant que obrís un compte a LinkedIn i que l'omplís d'una manera atractiva amb aquell contingut que –sense dir cap mentida– projectés els punts forts que es creguin més interessants. A més, aquesta xarxa ens permet anar construint la nostra colla de contactes professionals.
La presència (i l'activitat) a Twitter, seguint les persones significatives que creiem que ens aportin una informació més valuosa, sembla també un consell interessant.
Per descomptat que les empreses que considerem interessants per al nostre futur laboral –i els seus dirigents– han de ser seguides a les xarxes socials. I no hem de perdre de vista l'opció de l'autopostulació: no esperar que sorgeixi una oferta de feina, sinó que siguem nosaltres mateixos, per iniciativa personal, els que ens oferim per aportar algun benefici a l'empresa dels nostres somnis...
Etiquetes de comentaris:
cerca de feina
,
empreses
,
Observatori professional
Subscriure's a:
Missatges
(
Atom
)