dimecres, 17 d’agost del 2011

Internet, un entorn per al nostre futur professional

A la Facultat ens lamentem de vegades quan constatem que malgrat que els nostres titulats tenen oportunitats de feina pràcticament segura (amb els matisos que calgui, donada la situació econòmica global actual) no tenim una gran demanda d’alumnat per fer els estudis. (I en canvi, altres carreres de més anomenada mediàtica estan plenes de futurs aturats.)

De vegades pensem que hauríem de donar a entendre més entre els nostres estudiants potencials i la societat en general que amb la formació del grau d’Informació i Documentació es poden ocupar una bona colla de feines relacionades amb Internet. 
Portada de l'informe

En relació a aquesta idea voldria extreure unes dades d’un treball publicat fa uns mesos (febrer de 2011) sobre el mercat laboral basat en Internet.
Aquest estudi es va elaborar examinant les ofertes de feina publicades a InfoJobs des de gener de 2008 fins a setembre de 2010 que tinguessin alguna cosa a veure amb Internet. Només l’any 2010 (entre gener i setembre) es feren públics 24.000 llocs de treball relacionats amb Internet.

Les principals conclusions del treball:

–A partir de març de 2010 les ofertes de feina relacionades amb Internet augmenten notablement.
–Hi ha cinc categories professionals que concentren la demanda d'Internet:
  • Informàtica i telecomunicacions,
  • Màrqueting i comunicació,
  • Disseny i arts gràfiques,
  • Comercial i vendes,
  • Atenció al client.
– Es paguen millor els professionals de l'àmbit d’Internet que la resta de la seva categoria professional. Aquesta diferència és especialment significativa a Màrqueting i comunicació, on es paga un 21 % de més.
– El 37 % de les empreses que busquen aquests perfils tenen més de 200 treballadors.

Característiques del personal demanat per a cada tipus de categoria laboral:

A Informàtica i telecomunicacions les feines que s’ofereixen estan relacionades amb l'arquitectura web i els sistemes informàtics que requereixen les pàgines web. Alguns exemples dels àmbits d'actuació que quedarien coberts per aquests professionals són:
  • Connexió amb la base de dades on es troben els continguts que es visualitzen posteriorment al lloc web.
  • Programadors en llenguatges específics relacionats amb entorns web.
  • Experts en protocols de seguretat informàtica i arquitectura dels sistemes requerits per aquest tipus de tecnologia.
  • Analistes del comportament de l'usuari.
A nivell formatiu, a aquests professionals se'ls demana formació específica, bé sigui a través de formació professional (55 %) o d'enginyeries (37 %).

En l’àmbit del Màrqueting i comunicació, el professional demanat està relacionat amb el màrqueting de cercadors, les xarxes socials, els programes de fidelització, les comunitats virtuals, el disseny i la forma d'interactuar i la cerca de negoci a través del web.

La categoria Disseny i arts gràfiques està composta fonamentalment per professionals que es dediquen al disseny gràfic d'elements relacionats amb la web, la seva usabilitat i l'experiència de l'usuari.

A la categoria de Comercial i vendes trobem bàsicament professionals que utilitzen Internet com a canal per vendre productes i serveis relacionats directament amb Internet: publicitat, serveis de posicionament en cercadors, etc.

Finalment, a la categoria d’Atenció al client hi trobem les professions que tenen a veure bàsicament amb els serveis o productes que es desenvolupen o comercialitzen a través d'Internet: banca en línia, apostes en línia, suport de productes, assistents en processos de compra, etc.

Com es pot veure moltes de les feines que les empreses demanen poden ser desenvolupades sense cap problema per un dels nostres professionals. Tanmateix, en cap punt del treball que comentem es fa esment dels nostres estudis o de la nostra professió. Res que no sabéssim. Una prova més del que sempre diem: que cal treballar (des de la Facultat, des del Col·legi) per penetrar més en el món empresarial.

Cada cop són més les empreses que tenen pàgina web, que fan ús del comerç electrònic, que inverteixen en publicitat a Internet i que són presents en les xarxes socials per escoltar els clients i estar-hi en contacte. És per això que les empreses s’enfronten a noves dificultats i nous reptes; han de dominar i fer servir termes desconeguts fins fa poc com l’arquitectura del web, la seguretat a Internet, màrqueting en línia, les xarxes socials, etc.

Per respondre a aquestes noves necessitats calen uns nous professionals. Heus ací, doncs, un entorn on podem aportar uns coneixements i unes habilitats específiques.

1 comentari :

  1. Sóc un recent Diplomat en Biblioteconomia i Documentació i no veig que ens hagin ensenyat gaire cosa relacionada amb les cinc categories professionals relacionades amb Internet que dius. ¿Quan ens han ensenyat a programar? ¿O quan ens han ensenyat disseny o màrqueting? M'han ensenyat molt bé a catalogar, a classificar i indexar i a entendre com funciona una base de dades, però apart d'aquestes assignatures, totes les altres no han estat més que palla. Ara, sí al Grau això canvia i resulta que ara ja sí formen Community Managers (quina parauleta, no?) enlloc de bibliotecaris...

    ResponElimina