dilluns, 17 d’octubre de 2011

Intel·ligència competitiva, un camp per explorar

La intel·ligència competitiva és una activitat del nostre àmbit professional, pròpia del sector de les empreses, que es podria definir com l'acció d'identificar, seleccionar, analitzar i transferir informació sobre productes, clients, competidors o qualsevol altre aspecte de l'entorn que ajudi a prendre les decisions estratègiques dels directius d'una empresa o organització. (M'he inspirat en l'article de la Wikipedia, tant l'anglesa com la francesa: http://en.wikipedia.org/wiki/Competitive_intelligence, http://fr.wikipedia.org/wiki/Intelligence_%C3%A9conomique.)

En poc temps m'han arribat diverses notícies relacionades amb aquesta matèria. Per un cantó, el darrer número publicat d'El profesional de la información (vol. 20, n.º 5, sept-oct. 2011), inclou una part monogràfica dedicada a aquest tema. Hi ha un article disponible en obert, a cura d'Alessandro Comai: «Inteligencia competitiva: logros y desafíos», disponible a: http://www.elprofesionaldelainformacion.com/contenidos/2011/septiembre/01.pdf.

La llista de la resta dels articles i els seus resums es poden veure aquí:
http://www.elprofesionaldelainformacion.com/contenidos/2011/septiembre/index.html. Si sou estudiants o exestudiants de la UB, podreu llegir el text sencer de tots els treballs, gràcies a la subscripció de la Biblioteca (heu de preparar el vostre PC perquè es connecti a Internet via proxy).

No dic res de nou si afirmo que El profesional de la información és una de les millors revistes professionals espanyoles del nostre sector, que no pot faltar a la prestatgeria (física o virtual) de cap bibliotecari, per estar al dia de les innovacions, tendències, etc.

Una altra notícia relacionada amb la intel·ligència competitiva d'aquests dies és l'anunci de la pròxima celebració d'un congrés sobre aquest tema a Castelló: serà el proper dijous 20 d'octubre, entre les 9 i les 17.30 h, i l'assistència és gratuïta! Ho promou la Cambra de Comerç de Castelló. Mireu els detalls al seu web: http://www.congresointeligencia.com/.

Arribar a Castelló no és cap aventura: amb el tren Euromed trigarem dues hores i quart (sortida: 7 h; arribada, 9.13 h). Preu: 61,45 euros anar i tornar. Jo tinc una edat i he assistit a moltes jornades i congressos. Les idees que un pot captar a les conferències o presentacions públiques poden estar bé; però tant o més són importants els contactes personals que s'hi poden fer. Si jo em plantegés assistir a aquest congrés (qui diu aquest diu qualsevol altra trobada) aniria proveït d'uns quants currículums impresos, de targetes de visita, i amb moltes ganes d'establir contactes que em puguin ser útils en el futur.

¿Com ens formem per desenvolupar aquesta funció dins d'una empresa? A l'actual grau d'Informació i Documentació hi ha un conjunt de coneixements útils per als futurs professionals, repartits en assignatures diverses. Per exemple: Recuperació d'informació, Anàlisi de necessitats d'informació, Recursos i serveis de referència, Teoria de les organitzacions, Gestió documental a les organitzacions...

Per a aprofundir més en aquest perfil de la intel·ligència competitiva, existeix una formació de postgrau especialitzada, proposada per l'IDEC de la UPF:  curs en Intel·ligència Competitiva i Vigilància Tecnològica, impartit en modalitat en línia, de tres mesos de durada (de novembre a febrer). Preu: 630 euros:
http://www.idec.upf.edu/curs-en-inteligencia-competitiva-i-vigilancia-tecnologica

Si el nostre futur el veiem en l'àmbit de l'empresa privada, ens resultarà un gran avantatge disposar de coneixements i experiència en aquest camp específic. Potser un dia podrem afegir el nostre nom a la seixantena de professionals de tot Espanya que declaren dedicar-se a aquest camp d'activitat, segons el directori Exit: http://www.directorioexit.info/lista.php?directorio=exit&relacion=materia&campos%5B%5D=directorios_exit_materia1.VALOR%3A%3AInteligencia+competitiva&campos%5B%5D=&campos%5B%5D=PAIS%3A%3AES

Enllaços relacionats:
Actualització:
  • Una crònica d’aquesta jornada de Castelló, a càrrec de José Antonio Martínez, es va publicar a la revista Símile, núm. 12 (nov.-des.2011), p. 12-15. Disponible en línia a: http://www.cobdcv.es/docs/simile/simile12.pdf

Cap comentari :

Publica un comentari a l'entrada