divendres, 29 de juny del 2012

Oportunitats per a estudiants amb vocació emprenedora

No sé si coneixeu Infonomia... És una organització barcelonina liderada per Alfons Cornella que des de fa molts anys és capdavantera en l’organització d’activitats relacionades amb la innovació en l’àmbit de les organitzacions. (Vegeu els enllaços relacionats al peu d’aquesta entrada.)




A més de molts llibres i moltíssims articles especialitzats, en Cornella és responsable de la revista If... la revista de innovación, publicada des de març de 2002 (llavors amb el títol de Papeles de Infonomía), que es pot llegir en accés lliure fins al núm. 69 (octubre de 2009). Els números posteriors són d’accés restringit.

Per documentar que Alfons Cornella és un dels pioners de la innovació a Catalunya, només cal fer esment que ja el 1995 (ja havíeu nascut tots, oi?) va començar una llista de distribució d’autoria única (un sistema precursor del que avui són els blocs) titulada Extra!-Net, que va durar una colla d’anys.

Doncs bé, anem al tema. Els pròxims dies 16, 17 i 18 de juliol de 2012, Infonomia organitza, conjuntament amb Co-Society, una trobada a Benasc (en ple Pirineu aragonès, on, per cert, parlen una varietat autèntica de l’aragonès oriental) titulada «Benasque Brain Boost 2012».

L’objectiu de la trobada és reunir 150 empreses emergents (startups), tant en fase inicial com també ja consolidades, per mirar de trobar entre tots noves idees que puguin esdevenir fonts de negoci. És a dir, es tracta de fer front a la crisi plantant-hi cara, essent actius, fent alguna cosa!

Participar en aquesta activitat té un cost de 250 euros, tal com es pot veure a la informació publicada, que cito al peu. Però la gràcia és que s’ofereix una oportunitat de participació gratuïta (excepte per al desplaçament) a 50 estudiants que demostrin la seva capacitat, experiència, esperit col·laboratiu... Les candidatures per optar a una d’aquestes beques s’han de presentar en vídeo (d’un minut de durada com a màxim). Aquesta col·laboració va a càrrec d’Ibercaja.




I uns dies abans, el 13, 14 i 15 de juliol, tindrà lloc a Vilafranca del Penedès el 14è Fòrum de Joves Emprenedors, organitzat per la Jove Cambra Internacional. Es tracta de tres jornades de formació intensiva i d'interacció entre persones inquietes. L'activitat vol potenciar les habilitats directives i la capacitat de lideratge i de treball en equip, imprescindibles si pensem que un dia volem tirar endavant un projecte empresarial.

El termini d'inscripció acaba el 30 de juny: afanyem-nos-hi! El preu d'inscripció és entre 225 i 245 euros; però inclou l'allotjament, la pensió completa dels tres dies, tota la formació i altres complements. Hi ha opció a beques si s'és estudiant. No és car!


Què? Tenim al magí alguna idea que es pugui desenvolupar com a projecte de negoci? Volem compartir amb altres col·legues les nostres inquietuds emprenedores? Vinga, fem el primer pas!

Enllaços relacionats:

Sobre les jornades de Benasc:
http://benasque.org/2012brainboost/
http://www.co-society.com/wp-content/uploads/2012/06/que-es-Benasque-BrainBoost.pdf

Sobre Alfons Cornella:
http://www.directorioexit.info/consulta.php?directorio=exit&campo=ID&texto=590
http://www.linkedin.com/in/acornella

Infonomia: http://www.infonomia.com/

Revista If...: http://www.infonomia.com/if/

Sobre la llista de distribució Extra!-Net:
https://web.archive.org/web/20210615003518/https://profesionaldelainformacion.com/contenidos/1997/noviembre/dos_aos_de_extranet.html

Sobre el Fòrum de Joves Emprenedors:
https://web.archive.org/web/20120710045718/http://forumdejovesemprenedors.cat//

dijous, 28 de juny del 2012

La Generalitat, implicada en la formació dels futurs bibliotecaris

Si sou bibliotecaris i vau acabar la carrera fa anys, potser no coneixereu el programa de pràctiques d'estiu a l'estranger que la Facultat ofereix als seus alumnes durant els mesos de juliol i agost. Amb la gestió impagable del professor Miquel Centelles, cada any escampem pel món entre 20 i 30 estudiants per tal que duguin a terme un o dos mesos de pràctiques professionals en arxius i biblioteques. No conec cap altra facultat de la Universitat de Barcelona que promogui una activitat semblant. Aquí en veureu els detalls: http://www.ub.edu/biblio/programes-d-intercanvi-i-mobilitat/practiques-destiu-a-lestranger.html


Algunes de les biblioteques i arxius que reben els nostres estudiants els ajuden econòmicament; però d'altres, no. Enguany, dels 23 centres que s'oferien per portar-hi a terme un període de pràctiques, 14 no aportaven cap ajut, i nou sí que ho feien (en diners o en espècie). Aquí, els detalls: http://www.ub.edu/biblio/programes-d-intercanvi-i-mobilitat/practiques-destiu-a-lestranger-2012-oferta-de-places.html

Per tal de subvenir les despeses ocasionades pel viatge, l'allotjament i la manutenció dels estudiants que no reben prou diners per part dels centres, la Facultat cerca patrocinadors entre empreses privades i institucions. I la mateixa Facultat aporta del seu pressupost una certa quantitat de diners.

Enguany, el conjunt dels centres han aportat uns 5.570 euros. Per part de les institucions i la Facultat s'aporta al programa 3.100 euros. El total d'alumnes que estan a punt de marxar són 22 (16 noies i 6 nois), els quals aniran a centres tan interessants com ara l'ACNUR (Ginebra), l'ETH (Zuric), el Bergen University College (Bergen), la Hispanic Society of America (Nova York) i diverses biblioteques de l'Instituto Cervantes (Rio de Janeiro, Chicago o Pekín, entre d'altres). Per a més detalls d'aquestes dades consulteu: https://web.archive.org/web/20161209030700/http://www.ub.edu/biblio/docs/convenis/PEE-alumnes-2012V2.0.pdf




Entre els patrocinadors, l'entitat que va aportant l'ajut econòmic més copiós i des de fa més anys és la Fundació Banc Sabadell. D'aquí el nostre sincer reconeixement i la inserció del seu logotip.

Enguany, per primera vegada, també comptem amb un ajut del Servei de Biblioteques de la Generalitat de Catalunya. Des d'aquí també, el nostre sincer agraïment!

La Generalitat (concretament, la Subdirecció General d’Arxius i Gestió Documental) fa anys que ve prestant la seva col·laboració econòmica a entitats que procuren per la formació dels arxivers de Catalunya i per portar a terme projectes de cooperació. Comentaré unes dades publicades a la Memòria d'Arxius del 2010 (no hem sabut trobar la memòria corresponent al 2011):
http://www20.gencat.cat/docs/CulturaDepartament/DGPC/Arxius_i_Gestio_Documental/01_Sistema_Arxius_Catalunya/Organs_administracio/SGAiGD/Memories/static%20file/SGAGD_mem_28_11_deft.pdf.

A les pàgines 8 i 9 d'aquesta publicació es detallen els convenis de col·laboració establerts entre la Generalitat i diferents entitats, amb l'esment de la finalitat de l'acord, i, a la pàgina 10, es publiquen les quantitats i els destinataris.

Existeix un conveni vigent des del 2004 establert amb l'ESAGED (Escola Superior d’Arxivística i Gestió de Documents) per al «Foment de la formació especialitzada per als professionals del sector». L'any 2010 el muntant d'aquest ajut va arribar a 47.500 euros. (El curs 2010-2011, aquest centre comptava, segons la seva pròpia memòria, amb 73 estudiants: 46 de primer curs i 27 de segon: http://www.esaged.com/index.php?md=documents&id=1134&lg=cat).

Un altre conveni –iniciat el 2005– és signat amb l'associació Arxivers sense Fronteres (AsF) «per a la col·laboració en projectes de cooperació i solidaritat arxivística». El 2010 se li assignaren 30.500 euros.

Encara, un altre conveni implica en part formació professional: el signat el 2008 amb l’Associació d’Arxivers de Catalunya per donar «Suport a les línies de treball endegades pel col·lectiu professional: formació continuada per al sector, jornades i congressos, publicacions». El 2010 reberen 30.000 euros.

Tot plegat supera els 100.000 euros, per la qual cosa felicitem l'administració de la Generalitat. I felicitem també els destinataris d'aquestes subvencions, que no dubtem que hauran esmerçat fins el darrer cèntim de la millor manera possible.

Ai... Que feliços que seríem a la Facultat només amb una desena part d'aquestes quantitats! ¿Puc confessar que sento enveja? I mira que és un dels set pecats capitals! No; no està bé sentir enveja. Tal com diu The catholic encyclopedia (tradueixo): «La llei de l'amor ens obliga a alegrar-nos en lloc d'estar angoixats per la sort del proïsme. A més, aquesta actitud [la de tenir enveja] és una contradicció directa de l'esperit de solidaritat que ha de caracteritzar la raça humana i, sobretot, els membres de la comunitat cristiana.» (La negreta és meva.)

Bon viatge als futurs bibliotecaris que destinaran part de les seves vacances (i dels seus diners) a formar-se a l'estranger!


ACTUALITZACIÓ: Enllaç a la nota de premsa publicada al butlletí del Departament de Cultura.

dimecres, 27 de juny del 2012

La Facultat, més visible

Des de fa pocs dies (21 de juny de 2012) s’ha instal·lat a la façana posterior de l'edifici de la Facultat una pancarta amb el logotip de la UB i el nom sencer del nostre centre: «Facultat de Biblioteconomia i Documentació», i sense cap errata!

Imatge presa del butlletí Notícies de la Facultat de Biblioteconomia i Documentació

El rètol és ben visible per tothom que surt de l’estació de Sants (per la plaça dels Països Catalans). És un petit gra de sorra en favor de la nostra visibilitat a la societat.

Igual com la pancarta que ja fa uns anys penja tot al llarg de la façana principal, al carrer de Melcior de Palau.


Imatge obtinguda del web de la UB

Tot ajuda a donar a conèixer la nostra presència! Vindrà un dia que la conversa següent, entre un taxista i una antiga professora nostra no es tornarà a produir:

«Acabo de tornar de Mèxic i ja ha començat el dia malament: en pujar al taxi he dit al conductor: "Vaig a la Facultat de Biblioteconomia i Documentació, carrer Melcior de Palau, 140". El taxista m'ha dit: "Senyora, allà no hi ha cap faculat". (Visca la visiblitat de la nostra Facultat :D)»

http://www.patatabrava.com/miticas/facultat_de_biblioteconomia_i_documentacio-m29712.htm

La professora en qüestió –avui directora del CRAI de la UB– era Adelaida Ferrer. El nom del taxista no el sabem; però tanmateix és un digne representant d'aquest col·lectiu. El fragment reproduït prové d'un lloc web inic –però simpàtic– titulat Patata brava, que conté una secció anomenada «Frases mítiques» on els usuaris registrats poden reproduir-hi suposades gracietes dites pels professors a classe...

Doncs això: esperem que a partir d'ara, els taxistes que esperen els clients a l'Estació de Sants es preguntin... «Facultat de Biblioquè???»

dimarts, 26 de juny del 2012

Línia de crèdit per a autònoms i microempreses

Així com fa uns dies parlàvem en aquest blog d’una mesura interessant que està considerant de portar a terme el govern espanyol (la rebaixa del 50 % en la cotització als estudiants universitaris que es facin autònoms), avui parlem d’una altra acció de govern que afavoreix aquests empresaris incipients.



Però en aquest cas no és un projecte, sinó una mesura ferma: el Departament d'Empresa i Ocupació de la Generalitat de Catalunya i l'Institut Català de Finances (ICF) posen a disposició dels autònoms, microempreses i comerços una nova línia de finançament amb un ajut de garanties del 70 %.

Tots sabem que una de les principals dificultats per als joves que volen establir-se com a empresaris és trobar finançament per poder desenvolupar els seus projectes. Amb aquesta acció, l’ICF aporta a les entitats financeres col·laboradores els fons per poder realitzar el préstec, i cobreix el 70 % del risc.

Les entitats que col·laboren en aquesta operació són La Caixa i Banc Sabadell. El termini per fer la sol·licitud acaba el 30 d’octubre de 2012.

Aquí veureu més detalls:
http://www20.gencat.cat/portal/site/empresaiocupacio/menuitem.32aac87fcae8e050a6740d63b0c0e1a0/?vgnextoid=f57a0c788a408310VgnVCM1000008d0c1e0aRCRD&vgnextchannel=f57a0c788a408310VgnVCM1000008d0c1e0aRCRD&vgnextfmt=default

I el fullet explicatiu:
http://www20.gencat.cat/docs/empresaiocupacio/06%20-%20INICIA/Documents/02%20-%20Creacio/Finan%C3%A7ament/Arxius/folleto%20Avals%20definitiu.pdf

Aquesta és una de les mesures del programa «Catalunya Emprèn», que va ser anunciat el març passat pel Govern de la Generalitat, i amb el qual es vol fomentar l'emprenedoria i la creació de llocs de treball. En el conjunt de la legislatura, pretén estimular la creació d’un mínim de 60.000 noves empreses i autoempreses i de 100.000 llocs de treball.

Aquí podeu veure la nota de premsa explicativa: http://www.gencat.cat/acordsdegovern/20120313/01.htm

Tant de bo que serveixi!


dilluns, 25 de juny del 2012

Treballs finals de màster

La finalitat principal d’aquest bloc és donar a conèixer la professió de bibliotecari: explicar-ne els diferents perfils professionals, comentar estudis publicats que hi tinguin a veure... Tot això amb la il·lusió –il·lusa?– de contribuir a captar més estudiants que vulguin incorporar-se a aquesta professió, que per mi és molt útil a la societat i gratificant a qui l'exerceix.

En aquests moments de crisi volem també incentivar l’emprenedoria dels joves titulats, perquè l’autoocupació pot ser una alternativa a la manca d’ofertes de places de treball per a l’administració pública. La notícia d’avui crec que respon a aquests dos objectius: exemplifica diferents àmbits de treball dels bibliotecaris i encoratja l’emprenedoria del nostre sector.

Fotografia: David the Pimp Daddy
Des d'avui i fins el 3 de juliol, tindran lloc a la Facultat les presentacions dels treballs finals del màster de Gestió de Continguts Digitals, que impartim des de fa uns anys al nostre centre. En total són 23 treballs (12 en castellà i 11 en català; de 15 noies i de 8 nois), que seran defensats pels estudiants davant d’un tribunal, en sessions obertes a tot el públic.

Llegint els títols dels projectes ens podem adonar de la varietat, interès i especialitats a què dóna peu l’ensenyament que estan completant aquests estudiants. Penso que un alumne de batxillerat que veiés aquests títols es faria ben bé càrrec dels àmbits de treball de la nostra professió. Per una altra banda, alguns dels títols d’aquesta llista em suggereixen possibilitats de projectes viables per endegar un negoci.

A tall d’exemple esmentaré uns quants d'aquests títols, de temàtiques variades. L’arquitectura web la podem exemplificar amb «Redisseny del portal de la biblioteca del Departament de Salut», d’Adela Zambrano Moreno, o amb «Definició i conceptualització d'un portal de referència per a les biblioteques escolars catalanes», de Míriam Balboa de la Fuente. La gestió documental també la tenim representada amb: «L’administració electrònica a l’Ajuntament de Mont-roig del Camp», de Cristina Guerrero Vall. Qüestions sobre usabilitat no hi falten: «Usabilitat en entorn tàctil: avaluació i proposta de millora de la carta de vins digital de Monvínic», d’Onofre Pouplana Domingo, igual com l'aprofitament de dades públiques: «Visualització de la informació: proposta per als moviments migratoris interns a Catalunya», de Clàudia Sànchez Bonvehí.

La llista sencera la trobareu ací: http://bd.ub.edu/noticies/sites/bd.ub.edu.noticies/files/esdeveniments/I124.%20MGCD%20Tribunals%20TFE%202011-2012%202s-2.pdf

Esperem que tots ells tinguin sort en les seves defenses!

divendres, 22 de juny del 2012

Àmbit tecnològic: formació necessària

En diversos mitjans de comunicació s'ha comentat darrerament que Espanya és un dels països amb més presència de dispositius mòbils, inclosos telèfons intel·ligents, tauletes tàctils...

Un àmbit de negoci que s’obre amb aquesta situació són les aplicacions desenvolupades per a aquests dispositius mòbils. N'hi ha, com deveu saber els que teniu un d'aquests artefactes, per a moltíssimes funcions i objectius diferents. Per exemple, els estudiants del nostre grau d'Informació i Documentació reben les qualificacions al seu mòbil: http://www.ub.edu/biblio/noticies/la-facultat-participa-en-la-prova-pilot-ub-avisos-de-qualificacions.html

Imatge: Dekuwa

Fa pocs dies apareixien dues notícies relacionades amb formació i noves tecnologies de la informació.

Per un cantó, la UNED (Universidad Nacional de Educación a Distància) va signar a principi de juny un acord amb el MIT (Massachusetts Institute of Technology), Telefónica i el Banc de Santander per tal d’oferir formació superior que seria impartida en línia:
http://portal.uned.es/portal/page?_pageid=93,25635190&_dad=portal&_schema=PORTAL

«El primer objetivo es un curso conjunto de programación de aplicaciones para móviles cuyos desarrollos podrán ser comercializadas por los estudiantes» segons es llegeix a la pàgina esmentada abans.

«El objetivo es que llegue a programar incluso quien no tenía ni idea antes de empezar el curso. Y que llegue a usar sus programas para colocar sus productos en los mercados internacionales» va afirmar una de les persones signatàries de l’acord.

Per un altre cantó, la universitat privada Alfonso X el Sabio, de Madrid, començarà el curs que ve un màster oficial d’Enginyeria de Desenvolupament per a Dispositius Mòbils:
http://www.uax.es/uax/que-estudiar/postgrado/masteres/ingenieria/mum.html
Tindrà una durada de 60 crèdits (l’equivalent a un curs acadèmic) i s’impartirà en modalitat semipresencial; les sessions presencials tindran lloc els divendres a la tarda i els dissabtes al matí. El preu no l’he sabut trobar. En aquest cas, aquest ensenyament s’adreça a enginyers o enginyers tècnics.

A un altre nivell, el Centre Tecnològic i Universitari de Granollers acaba d'impartir un curs de 40 hores titulat «Desenvolupament d'aplicacions en Android per a dispositius mòbils»: http://ctug.cat/training_detail?idtraining=1001189

Com aquesta activitat, n'hi ha un munt. També trobaríem alguna revista de i per a bibliotecaris que toca el tema, com The Code4Lib journal, que fou ressenyada per Jesús Gascón a Blok de BiD: http://www.ub.edu/blokdebid/ca/content/experi%C3%A8ncies-digitals-tecnologies-aplicades-als-serveis-i-col%C2%B7leccions-documentals

Sempre s'ha dit que els bibliotecaris som bastant experts en tecnologies de la informació... Però està clar que cal una formació contínua en aquest terreny si volem estar al dia, ja que els avenços no paren!


Actualització (29.06.2012)

Amazon anuncia que properament obrirà la seva botiga d'aplicacions per a mòbils per a Europa. "La companyia demana als desenvolupadors interessats que poden començar a pujar-hi aplicacions per a la seva posterior distribució internacional".

Font: Beat: observatori de l'edició digital

Actualització (11.07.2012)

Vídeo de presentació del projecte endegat per la UNED i altres:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=dzgadOo5-qE#!


dijous, 21 de juny del 2012

No només cal ser bons bibliotecaris

De cara a ser contractat per una empresa no només cal ser un bon bibliotecari des del punt de vista tècnic o acadèmic, i saber-ho comunicar (saber explicar el valor que el nostre treball comportarà a l'organització). Cal també disposar d'una sèrie de competències de caràcter personal que ens facin atractius per ser incorporats a la companyia. I aquestes característiques són més difícils d'adquirir durant el pas per la universitat.

Els professors veterans ho podem assegurar: de vegades hi ha alumnes molt aplicats, que fan tots els deures, però que són mancats d'algunes qualitats... Altres, en canvi, van fent la viu-viu, però els veus amb més capacitat d'adaptar-se a un imprevist, o de ser flexible amb les normatives apreses, o amb més sentit de l'humor...


El que dic no és res que no s'hagi dit ja moltes vegades anteriorment. Però avui he trobat un document on se sintetitza prou bé el que s'espera d'un bon treballador, i aprofito per comentar-ho aquí.

El text prové del web d'una empresa multinacional dedicada a la col·locació laboral: Trabajando.com. Nascuda el 1999 a Xile, avui en dia tenen presència en onze països d'Amèrica Llatina i Espanya. Al lloc web de Mèxic hi ha l'article que volem resumir. Es titula «Sé el empleado que las empresas están buscando»: http://www.trabajando.com.mx/contenido/c/candidato/noticia/10517/se-el-empleado-que-las-empresas-estan-buscando.html

Aquestes són les habilitats ideals en tot treballador (podeu veure les explicacions al text original):
  • Autoconfiança
  • Creativitat
  • Empatia
  • Capacitat de comunicació
  • Treball en equip
  • Iniciativa
  • Tolerància a la frustració
  • Flexibilitat
Tots hauríem de ser conscients de les nostres limitacions i procurar posar-hi remei, en la mesura de les nostres possibilitats.

dimecres, 20 de juny del 2012

Suport als universitaris emprenedors

En general no ens agrada gaire parlar de projectes futurs... de bones intencions sense un fonament concret... Com es diu en català, «No diguis "blat" que no sigui al sac». Preferim referir-nos a fets consumats, a decisions preses. Però avui faré una excepció, perquè la iniciativa anunciada val la pena.

La Sra. Fátima en plena declaració. ATA: Federación Nacional de Asociaciones de Trabajadores Autónomos




La ministra d'Ocupació i Seguretat Social, Fátima Báñez, va anunciar l'altre dia –el 18 de juny– que el Govern del PP promourà que els estudiants universitaris i de formació professional puguin cotitzar com a autònoms amb una rebaixa de fins el 50 %.

Aquí veureu la font de la notícia en dues modalitats:
http://prensa.empleo.gob.es/WebPrensa/noticias/ministro/detalle/1672
http://prensa.empleo.gob.es/WebPrensa/downloadFile.do?tipo=documento&id=1672&idContenido=577

Passa sovint que els joves bibliotecaris que es posen a treballar pel seu compte, per tal de regularitzar la seva situació empresarial, es troben amb múltiples dificultats... Una d'elles, l'econòmica. De vegades no fan el pas pels tràmits que cal fer, o perquè els migrats beneficis no justifiquen la despesa.

Potser sabreu que el Col·legi ofereix el servei d'assessoria laboral i jurídica: http://www.cobdc.org/serveis/assessoria.html

A la pàgina esmentada hi veureu un apartat titulat «Com fer-te autònom pas a pas»: una breu guia de sis pàgines que dóna les indicacions imprescindibles...

A veure si la mesura anunciada per la ministra es concreta i apareix aviat al BOE, i així tindrem un granet de sorra positiu per imaginar nous projectes i que surtin més a compte!

dimarts, 19 de juny del 2012

Formació bàsica de SEO

Està anunciat per al proper dimecres 20 de juny una activitat de formació bàsica, gratuïta, de SEO (search engine optimization). Es tracta d'un conjunt de tècniques amb les quals procurarem que una pàgina web quedi ben posicionada quan se la busca a Internet, que aparegui al capdamunt de la llista de respostes quan la busquem amb un cercador. Aquest coneixement és bastant demanat en el mercat de treball per part de les empreses, i és lògic: si no et veuen, no vens.
L'expert en SEO fa que tot pugi... Foto de Mortimer
Per a una explicació breu del tema podeu veure la Viquipèdia catalana (530 paraules):
http://ca.wikipedia.org/wiki/Optimitzaci%C3%B3_per_a_motors_de_cerca. I des d'aquí podreu veure altres versions de l'article en altres llengües, com l'anglesa (amb unes 4.500 paraules).

Evidentment la cosa té importància tant des d'un punt de vista comercial com de simple visibilitat. És a dir, interessa a qualsevol organització o persona que tingui una presència a Internet. És lògic, doncs, que aquesta matèria sigui una assignatura obligatòria (de 5 crèdits, equivalents a 125 hores de treball en total) del màster de Gestió de Continguts Digitals que oferim a la Facultat:
http://www.ub.edu/biblio/master-de-gestio-de-continguts-digitals/pla-destudis-2012.html

L'activitat de la qual parlem, però, no té tanta envergadura; en canvi, no cal cap requisit per seguir-la. Es tracta d’una nova sessió gratuïta organitzada per SocialBiblio, entitat de la qual ja hem parlat en altres ocasions. Aquí trobareu els detalls: http://socialbiblio.wordpress.com/2012/06/15/seo-para-principiantes/

El títol concret de la sessió és «SEO para principiantes» i l’impartirà Diego Gaspar Gómez. Si per casualitat no podem connectar-nos a l’hora prevista, no cal patir: SocialBiblio té la política de deixar els materials penjats en obert, disponibles per a tothom.

SocialBiblio començà la seva activitat el gener de 2012 i fins ara porta ja una vintena de sessions realitzades. Aquí podreu veure la llista: http://socialbiblio.wordpress.com/sesiones/sesiones-ya-realizadas/

Crec que és un bon començament per a qui no en tingui coneixements!

dilluns, 18 de juny del 2012

Content curator, nou perfil per als bibliotecaris

Fa relativament poc temps han aparegut diverses notícies relacionades amb aquest nou perfil professional, dedicat a la gestió de continguts digitals: el content curator. En aquesta entrada veurem una selecció de lectures sobre el tema, triades una mica a l’atzar, sense cap intenció exhaustiva.


Un dels documents importants sobre el perfil de content curator, tant pel contingut com per l’extensió, és la presentació utilitzada per Evelio Martínez al curset que va impartir al Col·legi de Bibliotecaris no fa gaire temps (15 de març). Es tracta de 166 diapositives (per tant, sense gaire text redactat, sinó més aviat idees presentades esquemàticament) que ens poden ajudar per situar-nos: http://www.biblogtecarios.es/eveliomartinez/conversar-y-aprender-nuevo-pefil-profesional-el-content-curator. Al final hi ha bibliografia citada.

El mateix Evelio va desenvolupar aquests continguts en cinc entrades del bloc Dokumentalistas. Els trobareu tots a partir d'aquest enllaç: http://www.dokumentalistas.com/tag/content-curator/.

Un altre text important és el signat per Sandra Sanz-Martos, titulat «Community managers, content curators y otros nuevos perfiles profesionales para la web social» i publicat a l'Anuario Thinkepi 2012: http://www.thinkepi.net/community-managers-content-curators-y-otros-nuevos-perfiles-profesionales-para-la-web-social.

Coneixeu el bloc d’Enrique Dans? Francament recomanable! Fa ja unes setmanes (20 de març) va dedicar una entrada al nou perfil del content curator. Hi reprodueix un vídeo (en anglès) amb testimonis de joves professionals que responen a aquest perfil, on expliquen què fan i com veuen aquesta feina: http://www.enriquedans.com/2012/03/sobre-la-content-curation-y-su-importancia.html?utm_source=feedburner&utm_medium=email&utm_campaign=Feed%3A+ElBlogDeEnriqueDans+%28El+Blog+de+Enrique+Dans%29

De fet, la primera referència que vaig llegir sobre aquest perfil va ser  un missatge de Mercè Roselló publicat deu fer uns sis mesos dins del grup del Col·legi de Linkedin: http://www.linkedin.com/groupItem?view=&gid=1916971&type=member&item=81601672&qid=1fc6874f-6cf6-46d9-88d7-e582aaeccf2d&trk=group_items_see_more-0-b-ttl

Ella hi donava dues referències més antigues, del 9 de gener de 2010: «Content curator, Intermediario del conocimiento: nueva profesión para la web 3.0», de Dolors Reig: http://www.dreig.eu/caparazon/2010/01/09/content-curator-web-3/ I del 8 de setembre de 2011: «Herramientas del Content Curator», de José Manuel Sánchez: http://www.doculinux.com/2011/09/08/herramientas-del-content-curator-1/

L'entrada de la Mercè tingué un comentari, amb una referència cap a una altra entrada d'un bloc de Roberto Carreras: «Content Curation: cómo filtrar el contenido de calidad en la web social»: http://robertocarreras.es/que-es-content-curation-como-filtrar-contenido-calidad/?goback=.gde_1916971_member_81601672

Una altra entrada en bloc especialitzat. Es tracta de l'entrada «Content Curator: intermediario del conocimiento» signada per Nieves González: http://www.nievesglez.com/2011/09/content-curator-intermediario-del.html

Una altra entrada, signada per Alicia Cañellas «La figura dels curadors de continguts contra la infoxicació»: http://blocs.gencat.cat/blocs/AppPHP/femxarxa/2011/09/28/la-figura-dels-curadors-de-continguts-contra-la-infoxicacio/

El tema, com veieu, dóna de si. Tant, que fins i tot se n'ofereix formació específica. Vegeu un curs de 30 hores impartit per la Universidad Carlos III de Madrid: http://www.uc3m.es/portal/page/portal/inst_docum_gest_info_agustin_millares/formacion/curs_online_insto_univ_agustin_millares/Content%20Curator%20filtrando%20y%20distribuyendo%20contenidos%20digit.0

Per acabar, un bloc dedicat tot ell al tema, que va començar el març de 2012 Víctor V. Valera, col·lega madrileny diplomat per la Univesidad Complutense: El content curator, http://elcontentcurator.wordpress.com/

Perdoneu la quantitat d'enllaços. Crec que qui s'interessi pel tema, quedarà ben servit.

Fins aviat!