dimecres, 25 d’abril del 2012

Faltaran bibliotecaris per a les empreses

Sincerament crec que com més va, més bibliotecaris formaran part de la plantilla de les empreses. (Els lectors d'aquest bloc ja saben que m'agrada utilitzar la paraula «bibliotecari» per referir-me de manera genèrica al conjunt de les professions relacionades amb la gestió de la informació.) Segurament que anirem a més, perquè partim d'una situació de molta carència.

A aquesta perspectiva favorable hi contribueixen factors diversos. Entre d'altres, que cada vegada els bibliotecaris som més coneguts. A això hi contribueixen les aportacions de caire «pedagògic» que alguns professionals del nostre sector fan en mitjans de comunicació de caire econòmic, els quals se suposa que són seguits pels directius de les empreses.


Ara fa cosa d'un any Cristina Soy va publicar un clarificador article al diari El economista (a la pàgina 2 d'aquest pdf: «El gestor de la información en la empresa».



I ara fa pocs dies (el passat 10 d'abril) hem vist un altre article del mateix caire publicat al diari Expansión: «El valor estratégico de los documentos en los despachos profesionales», http://www.expansion.com/2012/04/10/juridico/opinion/1334080230.html. En aquest cas el treball és signat per Maria Rosa Lloveras, directora de ebla Gestió Documental (http://www.eblagestiodocumental.cat/).

Parteix del fet que la llei 10/2010, de 28 de abril, de Prevenció del blanqueig de capitals i del finançament del terrorisme, determina una sèrie d'obligacions en matèria de conservació de documents a les empreses, com per exemple garantir el funcionament del sistema d'arxiu mitjançant l'aprovació de directrius internes que el regulin adequadament. (Per si voleu llegir la llei sencera, aneu aquí: http://www.boe.es/boe/dias/2010/04/29/pdfs/BOE-A-2010-6737.pdf. Els articles més interessants són el 25, «Conservación de documentos» i el 26, «Medidas de control interno»).

Reprodueixo el darrer paràgraf de l'article de la Maria Rosa: «Es importante tomar conciencia de que establecer una política y unos procedimientos orientados a mantener procesos y controles de gestión de documentos, tal como propone la norma ISO 30301, no sólo permite asegurar a las organizaciones el cumplimiento de los requisitos legales y la rendición de cuentas, sino que contribuye significativamente a la mejora de la eficacia y la eficiencia de los procesos de negocio y al mantenimiento del conocimiento y el capital intelectual de la organización.»

També sobre el tema de la nostra presència a l'empresa, però en aquest cas en un article més aviat enfocat als bibliotecaris mateixos, en Jordi Vendrell, director tècnic de GreenData (https://www.greendata.es/) publicat el passat 19 de març al bloc oficial de l'empresa: «El profesional de la información en la empresa» https://web.archive.org/web/20120326031141/http://greendatablog.blogspot.com.es/2012/03/el-profesional-de-la-informacion-en-la.html

Indica quatre àmbits en què el bibliotecari pot aportar una bona ajuda a les empreses:

  • Análisis de datos e indicadores - Business Intelligence
  • Gestión de contenidos y maquetación web
  • Community Manager y publicidad online
  • SEO y SEM
Acaba així el seu escrit: «Estas cuatro actividades están siendo ampliamente demandadas en las empresas, ya que influyen directamente en la generación de negocio. Nuestra profesión, si queremos tener la oportunidad de destacar en el ámbito privado, debe ajustarse a las necesidades concretas de las empresas.»

Ja ho veieu: tenim feina!



3 comentaris :

  1. Doncs ja ens direu on s'amaga...

    ResponElimina
  2. Molt interessant!
    Es posar-se a navegar pels enllaços i no parar!

    ResponElimina
  3. @Anónimo,

    Al nostre camp, tindràs feina si aportes valor.

    Estem al mig d'una crisi greu però també d'una revolució de la informació. Els límits els marquem tu i jo. Així com la feina.

    ResponElimina