dilluns, 1 d’agost del 2011

Quin model formatiu per als futurs bibliotecaris?

Escric aquesta nota arran d’un petit article publicat al darrer número del butlletí de la secció de l’IFLA sobre formació professional (Education and Training Section, http://www.ifla.org/en/set):
L’autora és una jove bibliotecària, que enguany ha obtingut un màster a la University of Illinois at Urbana-Champaign (EUA), on també es va graduar el 2008. L’articlet dóna a conèixer l’associació iSchool, creada el 2005, i que actualment aplega 31 facultats d’Informació i Documentació: 22 d’Estats Units, dues canadenques, una de Singapur, una de Xina i cinc europees (Humboldt-Universität de Berlín, la danesa, la University College Dublin, la University College London i la University of Sheffield).


«La missió de les iSchools [tradueixo de l’anglès] és estudiar la relació entre la informació, la tecnologia i la societat. Aquest és un enfocament molt diferent del pla d'estudis tradicional de la Biblioteconomia i Documentació, que tenia el propòsit de preparar bibliotecaris eficaços».

Segons l’article, entre les assignatures de les iSchools n’hi ha de tradicionals, com catalogació, serveis d’informació o gestió de centres; però també n’hi ha de noves, com el treball en xarxes, la mineria de dades o bases de dades. En una societat influïda per la tecnologia, els alumnes de les iSchools estan més ben preparats per desenvolupar-se en la situació actual i futura.

Per saber si aquesta hipòtesi es correspon realment a una millor col·locació laboral, l’autora considera un estudi publicat el 2010 a Library journal sobre feines i salaris de bibliotecaris (amb dades del 2009). En aquest estudi s'analitza la situació dels titulats procedents de 44 facultats que havien rebut una acreditació de qualitat de l’ALA (American Library Association). D’aquestes 44, 13 formaven part de l’associació iSchools. De la comparació entre els titulats per un tipus de facultats i per les altres, no es constaten diferències significatives pel que fa als sous dels bibliotecaris. Peró sí que hi ha diferència pel que fa a la mitjana de titulats que tenen feina: en són més els de les iSchools. Aquesta impressió es confirma en d’altres estudis similars.

Conclou l’article: les iSchools formen uns professionals amb més oportunitats laborals i amb una millor preparació per treballar en la societat tecnològica. Donat que la tecnologia és present a per tot i que les biblioteques integren cada vegada més recursos electrònics, els titulats d’aquestes «noves» facultats seran ben competitius en el futur.

Tot això està molt bé, però... què passa a Catalunya? Els graduats en Informació i Documentació que surten de les nostres universitats (UB i UOC) són formats amb aquest nou model?

Per avui ja hem escrit prou... Esperem els vostres comentaris, si us ve de gust.


Enllaços relacionats

Articlet de la Chinyere Erondu:
http://www.ifla.org/files/set/Bulletin/_SET_Bulletin2011-2.pdf

Presentació de les iSchools:
http://ischools.org/

Estudi de feines i salaris de Library journal (2010):
http://lj.libraryjournal.com/2010/10/placements-and-salaries/2010-survey/stagnant-salaries-rising-unemployment-placements-salaries-survey-2010/

Pla d’estudis del grau d’Informació i Documentació de la UB:
http://www.ub.edu/biblio/futurs/pla.php

Pla d’estudis del grau d’Informació i Documentació de la UOC:
http://estudis.uoc.edu/ca/graus/informacio-documentacio/pla-estudis

Actualització

Sobre aquest tema és recomanable llegir l’article de Francisco-Javier García-Marco, «El movimiento iSchools [en línia]: posicionando los estudios de Biblioteconomía y Documentación en la era de la información”. Anuario ThinkEPI, vol. 3 (2009), p. 95-99. <http://www.thinkepi.net/el-movimiento-ischools-posicionando-los-estudios-de-biblioteconomia-y-documentacion-en-la-era-de-la-informacion>.

Cap comentari :

Publica un comentari a l'entrada