dilluns, 13 de febrer del 2012

Informació i Documentació: de ciències o de lletres?

Hi ha estudiants que comencen la carrera amb la noble il·lusió d’acabar treballant com a responsables d’una biblioteca convencional. Fa anys demanava als alumnes de primer curs, el primer dia de classe, els motius pels quals havien escollit aquests estudis. Recordo que molts deien una cosa com ara «M’agrada molt llegir». Està clar que venien amb una idea una mica desvirtuada del que és la feina quotidiana.

Il·lustració: dullhunk
En quin àmbit del coneixement s’haurien d’inscriure els nostres estudis? Crec que pel conjunt de la població estem ubicats entre les humanitats. Però si mirem les assignatures del grau actual ben poques es podrien classificar en aquesta branca; potser Història social del coneixement? (Quan jo estudiava hi havia matèries com Literatura universal, Terminologia científica o Català.) Sí que és cert que una part de la nostra tasca té relació amb la lingüística aplicada o computacional: quan hem de representar (amb paraules) les matèries de què tracta un document.

La ubicació entre les ciències socials crec que és la més habitual, si consultem classificacions de l'entorn acadèmic. I és lògic: treballem per oferir un servei a persones, així que hem de conèixer les seves característiques, interpretar les seves necessitats, administrar unitats i serveis, planificar activitats, elaborar productes... Activitats ben pròximes a la sociologia, la direcció i administració d'empreses...

Però donada la nostra necessitat de dominar eines i aplicacions tecnològiques, els nostres ensenyaments també es podrien considerar dins de la ciència i la tecnologia. A més de saber desenvolupar programari, hem de conèixer l'especialitat de la bibliometria (que utilitza bàsicament fonaments aritmètics i estadístics), la qual és ben pròpia de la nostra professió.

De fet, fa uns dies, Isidro Aguillo (http://www.directorioexit.info/ficha67) va publicar una nota a Thinkepi on, precisament, defensava aquesta posició: «El año de las ciencias sociales y humanas». Formarà part de l'Anuario ThinkEPI 2012. De moment es pot llegir a: http://www.thinkepi.net/el-ano-de-las-ciencias-sociales-y-humanas

No és només un article de caire epistemològic. S'hi aboquen opinions dures sobre la pobra preparació que –segons l'autor– tenen els professionals quan acaben la formació universitària. Dedica també uns paràgrafs a criticar l'allunyament de la formació professional de les necessitats reals del món laboral. Igualment posa en qüestió el nivell mitjà de la recerca en el nostre camp.

En conclusió: un interessant treball de reflexió (auto)crítica, ben recomanable de ser llegit!

Cap comentari :

Publica un comentari a l'entrada