dimecres, 1 de febrer del 2012

Un llibret per conèixer el món de la informació a l'empresa

Dic «llibret» sense intenció despectiva; utilitzo el diminutiu pel format i l'extensió de l'obra. Es tracta realment d'un volum de butxaca, que pot ser llegir còmodament al metro, al llit...



Els estudiants del grau actual ja tenen assignatures que els donen a conèixer el món de les empreses i les seves característiques. A més, actualment a la Facultat impartim un màster específic de Gestió Documental i Informació a les Empreses (http://bd.ub.es/MGDIE/). Però els que vam acabar fa anys no vam tenir aquesta oportunitat. «En aquells temps» potser no es veia tan clar com ara que el medi empresarial és una sortida professional més per a un bibliotecari.

El llibre que presento ofereix una introducció al món a l'empresa des del punt de vista dels sistemes d'informació:
Forma part d'una col·lecció de petites monografies que començaren a aparèixer el novembre del 2011. (Aquí podeu veure els altres títols: http://www.elprofesionaldelainformacion.com/libros.html.) La sèrie és impulsada pels responsables de la revista El profesional de la información: Tomàs Baiget i Javier Guallar.

L'autor d'aquest volum, Josep Cobarsí, és el director del programa de Documentació dels estudis de Ciències de la Informació i de la Comunicació de la UOC (Universitat Oberta de Catalunya). És a dir, utilitzant terminologia empresarial: la meva competència! Però com podeu veure, hi ha un grau de cordialitat alt entre les dues institucions, i més entre les persones.

Amb la lectura d'aquest llibre s'aprenen els aspectes més importants que relacionen la informació i l'empresa. El lector d'aquesta obra no es convertirà immediatament en un expert en el tema, però sabrà quins àmbits li caldrà aprofundir si vol acabar-ho essent. La veritat és que és un text molt recomanable si no tenim uns coneixements adquirits prèviament sobre la matèria.

I també si el que tenim és una idea vaga. El llibre clarifica la diferència entre gestió documental i gestió del coneixement; explica clarament uns conceptes específics que sonen en aquest entorn: CRM (customer relationship management), SCM (supply chain management), ERP (enterprise resource planning)...

Al darrer capítol apunta –amb forma de relat futurista– unes innovacions tecnològiques que comencen a existir o que podem imaginar que existiran properament i que es convertiran en una ajuda a la gestió de la informació i la gestió del coneixement a l'empresa. Tenen relació amb el correu electrònic, les xarxes personals i l'accés a grans quantitats d'informació. Acaba amb una bibliografia bàsica (16 títols).

Bona iniciativa, la d'aquesta col·lecció, i la d'aquest títol en concret.

3 comentaris :

  1. Moltes gràcies, Amadeu!
    Una ressenya molt simpàtica i que realment penso què dóna un bon assessorament als lectors: tant els autors (en Josep Cobarsí-Morales, en aquest cas), com en Javier i jo, com l'Editorial UOC, ens estem 'currant' molt els llibrets i ens fa molta il·lusió que resultin petites perles útils per aprendre conceptes bàsics amb poc esforç (llegint 20.000 paraules), i amb un cost mínim (de 10 a 12 euros).

    ResponElimina
    Respostes
    1. Jo n’he llegit dos i els valoro molt positivament. Enhorabona!

      Elimina