Però no cal angoixar-se. En aquest paisatge una mica desolat no estem sols. Mai com ara la cooperació i la col·laboració entre iguals no havia assolit unes cotes tan altes i eficaces, facilitades pels mitjans tecnològics i impulsades per la generositat i la iniciativa que caracteritza la majoria del gènere humà. Vegeu, si més no, la victòria de la campanya contra els desnonaments aconseguida fa pocs dies a les Corts espanyoles, vencent la postura immobilista dels governants.
Si ens centrem al nostre col·lectiu, ens sentim acomboiats: la Junta del Col·legi Oficial va anunciar, quan va endegar el procés de renovació parcial de l’equip actual, unes intencions molt bones al respecte. Ho podem llegir al darrer Document, de gener de 2013, i confiem comprovar les corresponents concrecions com més aviat millor:
«La Junta del Col·legi vol continuar impulsant la creació d’ocupació per als professionals, amb nous projectes per afavorir la carrera professional que complementarà la borsa de treball. Des del Col·legi es vol ajudar els emprenedors, els existents i els futurs, amb la creació d’un career center i proporcionant als professionals noves eines de suport per a la reformulació de les seves carreres, així com la cerca contínua de nous nínxols de mercat.»
Publicat al darrer Document.
Del darrer Item, p. 91 |
Doncs per acabar de reblar el clau, en relació al tema d’aquesta entrada, al darrer número de la revista Item (el 56, amb data de 2012) hi ha un article interessant:
Mathews, Brian. «Pensar com una empresa emergent: un llibre blanc per inspirar l’esperit empresarial a la biblioteca». Item, 56 (2012), p. 74-91. Disponible també en línia (per als membres del Col·legi) a partir de: http://www.cobdc.org/intranet/biblioteca/item/item56.phpLa primera frase del resum ens situa perfectament en la visió d’en Brian: «L’autor planteja que els bibliotecaris i les biblioteques acadèmiques, per tal de sobreviure, han de començar a pensar i actuar com les empreses emergents (startup), que són aquelles que es dediquen a crear quelcom nou en condicions d’extrema inseguretat.» (p. 74).
Situa el context de l’article en la biblioteca universitària, però crec que l’enfocament es pot extrapolar al conjunt de la professió. La metodologia que proposa com a manera de treballar de l’innvovador: construir - mesurar - aprendre. Aquest ha de ser, segons l’autor, el parenostre del bibliotecari compromès amb el canvi permanent que demanen els temps actuals.
He reproduït les conclusions de l’article, que sintetitzen prou bé diferents objectius ben interessants de reflexionar.
En una entrada anterior d’aquest bloc ja vam comentar un altre escrit d’aquest autor, en la mateixa línia que el que acabem de comentar: http://bib-doc.blogspot.com.es/2012/06/el-present-demana-actuar-com.html
Hola,
ResponEliminaÉs una bona forma de pensar. El que jo veig és que tant a biblioteques com a empreses moltes vegades els procediments, les metodologies, l'avaluació, etc. impedeixen que es dugui a terme un procés d'innovació ràpid i eficient.
Crec que és temps d'actuar, més que no pas de reflexionar, avaluar, estudiar, procedimentar... Especialment en empreses i institucions petites.
Un llibre que resumeix molt bé la filosofia de treball que aplico jo (i que està 100% orientada a startups) és Rework, de l'empresa 37sygnals. Absolutament imprescindible.
http://37signals.com/rework
Uei... gràcies Jordi. Coincideixo amb tu: de vegades perdem molt de temps en la planificació, estudi del context, etc... I no ens llancem a posar en pràctica la innovació que sigui... I així van passant els trens...
EliminaEnhorabona pel ReadGroups!
http://www.readgroups.com/?locale=ca