- Informe de la industria de contenidos digitales [en línia]. 2011. Madrid: Ametic: Funcoas, 2011. 208 p. Disponible també en paper. <http://www.ametic.es/CLI_AETIC/ftpportalweb/documentos/media-Ou80-File-Informe_ContenidosDigitales2011.pdf>. [Consulta: 14 abril 2012].
El treball que avui comentem se centra en els diferents sectors de la indústria de continguts digitals. Són els que conformen els capítols principals de l’obra:
- Música
- Cinema i vídeo
- Videojocs
- Televisió
- Xarxes socials
- Publicitat
- Premsa
- Llibre
- Aplicacions per a dispositius mòbils (aquest apartat és nou en aquesta edició).
- Nous models d’explotació i distribució
- Evolució d’ingressos
- Evolució de suports i reproductors
- Tendències
De cada subsector comenta l’estat de la qüestió al 2010, amb dades bàsicament d’ordre econòmic, com es pot deduir dels apartats que conformen cada capítol. Es presenten les dificultats i les oportunitats amb què es troba i l’evolució del seu àmbit de negoci. Per exemple, sobre la premsa es diu que el 2010 va experimentar una nova baixada en el seu model de negoci tradicional; però l’aparició el 2011 de nous serveis de subscripció per descàrrega de continguts periodístics, sobretot per a dispositius mòbils, aporta una nota d’optimisme (p. 5).
Les dades provenen majoritàriament de fonts ja publicades (citades a la bibliografia final). L’estudi se centra en el mercat espanyol, si bé es fan referències introductòries al context internacional.
Els capítols finals també són interessants:
- La gestión de los derechos de propiedad intelectual en España y en el ámbito de la Unión Europea
- Tendencias de futuro en el sector de los contenidos
- Recomendaciones para el impulso de la industria de contenidos digitales
Del resum executiu destaco unes frases: «En 2010 el mercado de los contenidos digitales ha experimentado una ligera recuperación, tras las caídas generalizadas de 2009. Aunque la crisis económica continúa azotando con dureza a la economía, a nivel mundial, los nuevos modelos de negocio en el ámbito online están consiguiendo incrementar sus ingresos a ritmos elevados, prueba del gran interés que despiertan entre los usuarios. El agotamiento de los modelos de negocio basados en el soporte físico, junto con la creciente penetración del acceso a Internet, configuran un escenario propicio para el desarrollo de estos nuevos modelos de negocio.» (p. 6)
En una entrada anterior en aquest bloc ja havia parlat d’aquest tema, arran de la publicació d’un altre anuari de característiques similars:
http://bib-doc.blogspot.com/2011/11/la-industria-dels-continguts-digitals.html
Tots dos informes coincideixen: la indústria dels continguts sembla que supera la crisi. Hi tenim res a veure, nosaltres?
Cap comentari :
Publica un comentari a l'entrada