divendres, 30 de març del 2012

Noves professions? O no tan noves...?

A la llista de distribució Iwetel hi va haver fa uns dies un curt però intens debat al voltant d'un perfil professional emergent anomenat «content curator». Penso abordar específicament aquest tema properament. L'entrada d'avui, però, la dedico a comentar un estudi que s'ha publicat fa poques setmanes i que també té relació amb els nous llocs de treball que les tecnologies actuals propicien.


No dubto que els estudis sobre temes relacionats amb el mercat laboral publicats per empreses implicades en aquesta matèria es fan en part per promocionar aquestes mateixes empreses. I aquesta observació podria fer rebaixar el nivell de qualitat esperat en aquests treballs. Però també cal considerar que precisament les companyies dedicades a la col·locació de personal disposen d'un gran massa de dades reals sobre la demanda i l'oferta de feina, que potser els permeten oferir un retrat més precís i actualitzat del que puguin fer els organismes oficials dedicats al tema.

El treball que comentem avui no ofereix moltes dades provinents de recomptes estadístics, sinó que en bona part consisteix en una sèrie d'articles breus (2-3 pàgines) en què s'analitza estratègicament la realitat actual de les noves professions que Internet ha generat. Els autors són persones amb opinió sobre el tema; per a mi, totalment desconeguts; però que es nota que coneixen el moll de l'os d'aquest nou context.

Tot seguit reprodueixo la llista dels articles, que ocupen la part més extensa de l'estudi (p. 22-94). En fullejar-la és possible que us sentiu atrets a llegir-ne uns quants, sobretot si esteu interessats en la dinàmica del mercat laboral i la seva implicació per als bibliotecaris presents i futurs. Almenys és el que em passa a mi, que participo modestament en la formació dels futurs professionals de la informació de Catalunya:

  • Marketing y negocio. Internet en estado puro
  • Social media para liderar movimientos
  • Día a día de Cristina Recuero y del mercado del Marketing Móvil
  • Profesional multidisciplinar o “chico para todo”
  • ¿De qué va esto de la analítica web?
  • El duro camino de emprender en Internet
  • Ya nada será como antes
  • Internet y periodismo
  • Trabajando en la industria del marketing de afiliación
  • Estoy en el paro ¿qué puedo hacer para reciclarme y encontrar trabajo?
  • Economía tradicional vs economía digital
  • El papel de Internet en un mundo en crisis
A tall d'anècdota, he pres nota de la formació bàsica dels 21 col·laboradors d'aquesta part (a partir del mini currículum que acompanya l'article de cadascú). Com podreu observar, cap d'ells menciona formació en Informació i Documentació (tret d'una que aporta un màster en Analítica web fet a la British Columbia University). Però n'hi ha uns quants que no esmenten quina formació tenen... Aaaah alerta:

En total, 21 persones (per cert, només 2 dones: menys del 10 %). D'ells, 11 no mencionen la seva formació. Dels 10 que sí que ho fan, trobem les titulacions següents (surten més de 10 titulacions, perquè hi ha gent que té més d'un títol; incloc diplomatures, llicenciatures i màsters):

  • Administració i Direcció d'Empreses
  • Analítica Web
  • Belles Arts
  • Ciències de la Informació (és a dir, "periodisme": 3 casos)
  • Comunicació Audiovisual
  • Comunicació Corporativa
  • Direcció de Màrqueting
  • Educació
  • Ergonomia i Factor Humà
  • Gestió Comercial i Màrqueting
  • Informàtica
  • Psicologia
  • Publicitat i Relacions Públiques

Aquesta absència del nostre sector... em dona algun argument per pensar... Però també em suggereix que potser estaria bé d'elaborar un recull de reflexions similars fetes per professionals del nostre sector...

Així i tot aquest estudi té una altra part, menor en extensió (p. 97-125) i diferent d'objectiu, titulada «Nuevas personas con nuevas profesiones». Consisteix en un seguit de 27 fitxes breus que identifiquen noves professions d'Internet. Cada entrada consta d'una brevíssima descripció de les funcions que fa el nou perfil i un rang de salari.

És agradablement sorprenent constatar com la majoria d'aquests perfils es poden dur a terme amb competències que s'adquireixen al nostre grau o en algun dels nostres màsters. Comproveu-ho:
  • Experto/a en Analítica Web
  • Arquitecto/a de Información
  • Diseñador/a web
  • Experto/a en Usabilidad
  • Blogger
  • Editor de Contenidos / Content Manager
  • Analista Funcional
  • Consultor/a E-Business
  • Responsable de E-commerce
  • Webmaster
  • Abogado/a especializado en Internet
  • Responsable de Marketing de Afiliación
  • Director/a de Marketing On Line
  • Planificador/a de Medios On Line
  • Product Manager
  • Especialista SEM
  • Especialista SEO
  • Administrador/a de Bases de Datos
  • Programador
  • Jefe/a de proyecto
  • Jefe/a de Sistemas
  • Técnico de soporte
  • Técnico de calidad y/o pruebas
  • Community Manager
  • Responsable de SMO
  • Social Media Strategist
  • Trafficker
Els he reproduït literalment i en l'ordre d'aparició. D'acord que alguns dels perfils es troben allunyats de la nostra àrea de coneixement; però més de la meitat són ben «nostres»!

Transcriuré la informació d'un d'ells, perquè curiosament coincideix amb un dels perfils professionals del «Canal professional» que publiquem a la Facultat:

Analista funcional

«El Analista Funcional es el vínculo de unión entre el usuario y el área informática de la empresa. Su misión consiste en elaborar el análisis funcional de nuevas aplicaciones para la organización, así como actualizar y mejorar las ya existentes; es decir, debe controlar, analizar y supervisar el desarrollo funcional de las aplicaciones informáticas, asegurando su correcta explotación y su óptimo rendimiento.
Otras funciones son evaluar tanto la viabilidad técnica como la económica de los desarrollos de las aplicaciones que se han de ejecutar, y preparar y elaborar toda la documentación técnica y de usuario de cada aplicación.
Salario medio en España:
30.000 € - 35.000 € /anuales» (p. 104).

El futur és incert; però els senyals són propicis. Adagi xinès apòcrif.


Cap comentari :

Publica un comentari a l'entrada