dijous, 17 de maig del 2012

Un exemple de formació adaptada a les tendències actuals

Fa mesos vaig esmentar en aquest bloc el moviment de les «iSchools»: associació de facultats d'Informació i Documentació que posen l'accent en la formació de les noves tecnologies: http://bib-doc.blogspot.com.es/2011/08/quin-model-formatiu-per-als-futurs.html


Quan va aparèixer aquella nota (l'1 d'agost de 2011) eren 31 els centres que formaven part d'aquesta associació. Avui, nou mesos després, ja en són 34.

En torno a fer esment perquè -no sé com- he anat a parar a la pàgina web d'una d'aquestes facultats, la School of Information, de la University of California, Berkeley: http://www.ischool.berkeley.edu/

M'he entretingut a analitzar l'oferta d'assignatures que aquest centre té previst d'impartir el proper semestre (tardor de 2012): http://www.ischool.berkeley.edu/courses/2012/fall

A la web consten 25 assignatures, de diferent nivell i temàtica. N'hi ha algunes, com és lògic, de caire general i instrumental:

Introduction to Information
Information Organization and Retrieval
Quantitative Research Methods for Information Systems and Management
Qualitative Research Methods for Information Systems and Management


No n'hi falten d'altres de bàsiques, relacionades amb temes legals:

Information Law and Policy
Privacy, Security, and Cryptography
Intellectual Property Law for the Information Industries


Però abunden les que tenen un clar caràcter tecnològic. Algunes de nivell bàsic, com ara:

Database Management
Information and Communications Technology for Development
Programming for Computing Applications


Amb especial incidència en l'usuari: User Interface Design and Development

A cavall entre la tecnologia i la representació del coneixement hi trobem XML Foundations

I alguna amb un tema «clàssic» d'organització del coneixement, però aplicat a un entorn tecnològic: Web Architecture.

Però per mi les que tenen més «mèrit», en tant que són una demostració de la capacitat d'adaptació d'aquesta facultat als temps que corren, són les dedicades a aspectes ben actuals, que probablement seran importants en el futur:

Analyzing Big Data with Twitter
Social Data Revolution

En fi... tots els plantejaments són defensables... Sens dubte que els professionals que acabin aquest pla d'estudis estaran molt ben preparats per tirar endavant projectes relacionats amb tecnologia i informació... tal com alguns experts creuen que hauria de ser la formació bibliotecària actual. Però potser es trobaran coixos si han de dirigir una biblioteca pública...

Heus ací una polèmica antiga, que crec que no té una solució definitiva: si optem per una formació especialitzada en un terreny determinat segurament acabarem generant-ne experts, però aquests es trobaran limitats a l'hora de poder escollir una sortida professional...

Considero que l'opció de casa nostra és prou raonable: una formació sòlida, de quatre anys de grau, que inclou assignatures d'un espectre prou ampli, com ara Fonaments de cognició humana, Gestió documental a les organitzacions, Catalogació i indexació, Tècniques de comunicació o Formalització semàntica, i que permet al titulat sentir-se competent per ocupar una gamma molt variada de llocs de treball. I una formació especialitzada, de màster, dedicada a aprofundir en una línia concreta (Gestió de Continguts Digitals; Biblioteca Escolar i Promoció de la Lectura; Biblioteques i Col·leccions Patrimonials; Gestió Documental i Informació a les Empreses).


Però tampoc vull dir que tingui tota la raó...

Ja per acabar, per a qui li interessi saber més coses sobre el moviment de les iSchools, li recomano que faci un cop d'ull a l'article següent:
Wu, Dan; He, Daqing; Jiang, Jiepu [et al.]. «The state of iSchools [en línia]: an analysis of academic research and graduate education». Journal of Information Science, vol. 38, no. 1 (2011), p. 15-36. <http://jis.sagepub.com/content/38/1/15.full.pdf+html>. [Consulta: 16 maig 2012].
Els autors (dels Estats Units i de la Xina) analitzen l'oferta educativa i la recerca desenvolupada en 25 d'aquests centres. Identifiquen la missió i la visió d'aquestes facultats, estudien en quines revistes publiquen els seus professors, i també les paraules clau més utilitzades en aquests articles.


Enllaços relacionats:


Moviment de les iSchools: http://ischools.org/
School of Information de la University of California, Berkeley: http://www.ischool.berkeley.edu/
Pla d'estudis del grau de la Facultat: http://www.ub.edu/biblio/futurs/pla.php
Oferta formativa de segon cicle de la Facultat: http://www.ub.edu/biblio/masters/masters.html


Cap comentari :

Publica un comentari a l'entrada